Minecraft landsby i sandkassa |
På det øverste bildet er barna i gang med å bygge en Minecraft landsby,
et barn med en voksen kommer til og de starter å bygge et Ninjaskip.
Gruppen i sandkassa samler seg om oppgaven og plutselig er noen i gang
med å bygge et Skylanderskip. "Bare lek" |
Ninjafjellet |
Veggbilde med utgangspunkt i en av barnas tegninger, mange av barna har vært opptatt av Ninjaer siden i høst. Dette ser vi i lek, tegninger og annen aktivitet. Dermed har vi nå fått oss et stort veggbildet med Ninjafjell, her er det huler hvor Ninjaer og andre interessante figurer holder til.
I høst hadde vi noen artige erfaringer hvor barna fant felles interesse i et iPadspill, dette spillet ble utgangspunkt for mye flott lek ute. Hvor barna finner de felles referansene som gjør at ny lek og vennskap dannes kan være tilfeldig, andre ganger kan det være at vi voksne må hjelpe til å finne noen ting som knytter enkelte barn og barnegrupper sammen. At de får hjelp til å finne lek som videre kan bidra til ennå mer lek og vennskap. For barna er venner viktig, det gir trygghet og glede.
Alt fra bretting av papir, bøker, fotball, maling, å starte med graving i sandkassa eller andre aktiviteter kan være virkemidler vi tar i bruk når vi ser det er nødvendig å støtte enkelte barn eller en gruppe barn i denne prosessen. Det kan oså være digitale verktøy og spill. Vi skal ha en hel verktøykasse av virkemidler, så trekker vi frem de vi mener kan passe i ulike situasjoner. Det viktige er å bidra til at barna har noen felles referanserammer som kan hjelpe dem i gang i leken slik at alle finner noen å leke med, noen å være trygg på, noen å ha det hyggelig sammen med. Det er ikke slik at det alltid går av seg selv, for mange barn kan det være utfordringer i dette.
Felles referanser gir også samhold, tilhørighet og bidrar til at en hel gruppa kan finne på utrolig mange forskjellige leker, aktiviteter, fortellinger og påfunn som bidrar inn i en større kontekst. Plutselig er vi i gang med prosjekter, prosjekter hvor barna drar inspirasjonen inn i utallige forskjellige miljøer, sammenhenger og leker. Det er utrolig gøy, det er samlende for alle.
De siste ukene har særlig fireåringene samla seg om hus. Men dette med bygging har også skolestarterene tatt del i, både i digital tegning og digital bygging i Minecraft. Bygging med lego, samtale om kontruksjon, se på ulike bygg osv.
Ninja, Skylanders og noen faste figurer som vi voksne lager fortellinger rundt har også blitt en del av det å bygge og skape. Ulike landskaper har vokst frem.
Gjennom året bruker vi digitale verktøy, spill, lek og inspirasjon i passende anledninger, kreativ bruk, lek og læring.
Dette blir også utgangspunkt når vi går inn i mai, da tar femårsklubben ny form.
Vi har TeknoTorsdag for de eldste. Vi har ulike aktiviteter hvor barna kan leke og lære med digitale verktøy fast hver torsdag.
Vi skanner og blogger
Digitale verktøy bidrar til økt matteforståelse
Femåringene erfarer fysikk
Barna lager film av egen lek
Alternativt Blime! bånd
Oppslagsverk og kilde til fuglekunnskap
Internett, hva er det?
Barna som portrettfotografer
Digitale verktøy bidrar til økt matteforståelse
Femåringene erfarer fysikk
Barna lager film av egen lek
Alternativt Blime! bånd
Oppslagsverk og kilde til fuglekunnskap
Internett, hva er det?
Barna som portrettfotografer
Barna bygger Skylandersskip |
Ninjafjellets grotte |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar