lørdag 3. mars 2012

Plastelina og drømmehagen

SOL 01.02.12
Plastelina og drømmehagen

Duk over hele bordet. Alle får litt plastelina hver.
7 barn 2 – 3 år

Barna holder på å undersøke materialet. Og viser frem det de gjør.
B: Jeg vil ha kjevle.
V: I dag bruker vi hendene som redskap. Da trenger vi ikke noe annet.
Barneveileder sitter og ruller pølser.
V: Jeg lager pølser, har dere lyst?
Litt etter litt begynner barna også.
Barneveileder setter to pølser sammen.
V: Hva tror dere dette er?
B: En sofa.
Barneveileder lurer på hvordan to små pølsene kan blir en sofa, men velger å si:
Bli med så lager vi den sammen.
Flere barn lager pølser og de vet hvor pølsene skal være på sofaen.
Barneveileder setter pølsene på.
Barna begynner å leve seg inn i sofaen og lager nye figurer.
B: Dette er en TV.
B: Dette er en barne-tv
B: Dette er hunden som sitter og ser på barne-tv
B: Dette er valpen som sitter sammen med hunden.
PICT0082 - Kopi
Fire barna har spontant blitt med her og laget dette senariet.

Et av barna sitter og holder på for seg selv.
V: Så spennende det er..
B: Ja, det er en drømmehage, jeg er ikke ferdig.
PICT0080
B: Her er den ferdig og jeg kunne lage mye mer. Det er min drømmehage.
PICT0088 - Kopi
Hun har funnet ut hvordan man kan sette fast en liten pølse slik at den kan stå oppover.
B: Dette er trær.
Hun har satt trærne i en sirkel. Slik blir det et fint avgrenset område som hun kan jobbe og drømme innenfor.

To andre barn setter papir i små plastelinaklumper.
B: En fugl.
PICT0086
B: Jeg har også laget en fugl, det kan jo alle se!
PICT0081
Barna liker noen ganger å jobbe alene med sitt, samtidig som de sitter nær de andre.
Andre ganger jobber de med samme fokus og vi ser hvordan de hele tiden lar seg inspirerer av hverandre. De viser en naturlig evne til samarbeid og forståelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails