torsdag 21. oktober 2010

Lett, tung, lettere, tyngre...

I forrige femårsklubb snakket vi om lengde, denne gang var vekt tema. Hvor mye er en kilo og hvor tungt kjennes det ut?Alle barna fikk løfte på en mekekartong som veide ca. en kilo. Barna fikk deretter veie ulike gjenstander som sukker, brød, knekkebrød, melk o.s.v. Er en liter melk tyngre enn ett brød? JA! Så testet vi ut teorien. I går leste vi om Bakemester Harepus og bakergutten som tok en kilo pepper i stedet for en teskje. Vi så på hvor mye feil han hadde tatt.
"Det var ikke rart at de pepperkakene smakte vondt"!

Etterpå skulle vi veie litt tyngre ting på en badevekt. En voksne måtte gå på vekta. "Hvor mye tror dere jeg veier"? "Mer enn en melkekartong"? "Ja, jeg tror du veier 4 melkekartonger". En annen jente tipper 9 kilo. Det var bare noen få kilo for lite.....

Så ville barna veldig gjerne veie seg selv. Før vi begynte spurte vi: "Er det noen som vet hvor mye de veier? "Jeg veier noe med to". "Jeg tror jeg veier 300".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails