fredag 15. oktober 2010

Kort, lang, kortere, lengre...


I dagens femårsklubb har vi hatt om lang, kort, lengre og kortere. Vi spurte barna om de visste hva lang betydde og det gjorde de... men det var vanskelig å forklare det. "Det er som en lang båt"  sa en gutt samtidig som han visste lang med stort mellomrom mellom hendene. "Eller en lang pølse" sa en annen og viste på sammen måte med hendene. Vi så på hvem som var lengst av en voksen og ett barn og hvilken blyant som var lengst og kortest. "Hvilken finger er lengst?" "Hvilken finger er kortest"? "Hvilken vei er lengst, veien til Langsetløkka eller veien til parkeringsplassen til barnehagen"? Dette visste alle barna svaret på. 

Voksen og et barn for å illustrere:
De står ved siden av hverandre- Hvem er lengst, hvem er kortest.
Den voksne huker seg ned, hvem er lengst/kortest nå?
De legger seg på gulvet, nå da? Barnet strekker ut armene og den voksne kryper sammen...

...og slik holder vi på en stund for å illustrere og bruke de ulike begrepene. Lang, lengre, lengst og kort, kortere, kortest


"Det finnes noe som viser hvor langt noe er". Da fant vi fram en linjal som viser lengde i cm. Vi spurte om noen av barna visste hvor lange de var. " Jeg er fire meter" sa ei jente. Så da målte vi opp fire meter. Oj, det var litt langt!

 Deretter målte vi hvor lange alle barna var.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails