1-åringene leker. Det myldrer av aktivitet, leker tas frem, forlates midt på gulvet til fordel for en ny og spennende ting. Vi kaller det lek, men er det nødvendigvis lek?
Her da, dette må jo være lek: " Ha det! Tikken, søpe is!" "Å, skal du i butikken og kjøpe is, kan du kjøpe en til meg også?"
Flere henger seg med på leken: "Søpe is, jeg og!" Dette må jo være lek.. eller er det en form for utforskning dette også? Hvordan føles det å være mamma og pappa, ansvarlig, voksen, gå med veske, da er man viktig da, eller?
En annen er klar for storhandelen, vant retten til handlekurven, kanskje det måtte forhandles litt.
Plutselig er tyllen fremme. Latter, slør, lek .... eller utforskning? De ser på hverandre, tar en svingom, møtes igjen, ler, tar tyllen av og på, finner en annen farge. Verden blir annerledes når man ser gjennom tyllen, forskjellige farger...
Barna får leke med plaster. Plaster på finger´n, plaster på kosedyret, plaster i panna, øye midt i panna, morsomt! Eller er dette også utforskning?
For kaldt til å gå ut, men snøen kan komme inn. Da kan vi leke med snøen inne. Putte ting i snøen, ta ut snø, kaste på gulvet, putte hendene nedi, "kaldt!", en bil ned i snøen...
... snøen kan puttes i vasken, skru på vannet, snøen smelter. Lek, eller utforskning?
Om vi ser lek eller utforskning handler om hvilke "briller" vi ser med. Men det er ganske tydelig at dette er meningsfullt for barna, der de bruker sansene, kroppene, møtes med blikk og etter hvert flere og flere ord. Lek og utforskning i skjønn forening, og de lærer masse, om seg selv og verden, sammen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar