fredag 24. oktober 2014

FN-utstilling hos Bamsene

Barna laget 7 ulike produkter til utstillingen. Med unntak av ett, brukte de maling som uttrykksform.
Vi hadde på forhånd valgt ut «trær om høsten» som gjennomgangstema for utstillingen, slik at vi fikk en rød tråd i de fleste bildene. Valget falt på trær bl.a fordi vi er mye ute på tur der trærne blir lagt merke til, og endringene om høsten gjerne er et samtaleemne. På turene våre har barna tatt bilder av trærne, og vi har i samlingsstunder og sansekasser sett på hvordan bladene endrer farge og struktur. Dette var et fint utgangspunkt for fokus også på farger, og barna fikk erfaring med riktig fargeblanding underveis i utstillingsprosjektet. Vi planla løst i forkant at barna skulle få prøve seg på ulike teknikker for å oppnå ulike uttrykk. Det var ingen fastlagt plan for hvor mange produkter eller nøyaktig hva barna skulle lage. 



Hånd-trær:
Barna skulle lage avtrykk av håndflaten og håndleddet med egenblandet brunfarge, og lage blader med egenblandet grønnfarge og oransjfarge. Vi brukte flytende, matt akrylmaling. En voksen ledet og fant de riktige fargene å blande med. Her var det fargeblandingen som var hovedfokuset, barna ble i liten grad instruert underveis i selve malingen, og de fikk mye frihet i utformingen. Felles utgangspunkt var to avtrykk av hendene som trestammer. 





Akvarell-trær:
Barna malte med vannfarger på engangsvaskekluter, som ga en flott akvarelleffekt. De startet med å tegne opp trestammen med brun fettstift. Dette var ganske vanskelig og mange trengte voksenhjelp. Selve malingen var noe instruert og med på forhånd valgte farger som harmonerte med «høst» og «blader». Vi brukte temperablokker og vann, og det var viktig at de skylte penselen hver gang de skulle bytte farge. De var veldig fokuserte og reagerte med forundring over akvarelleffekten; «fargene mine blir blandet litt». 


Fot-trær:
Barna skulle lage avtrykk av foten og så «prikke» blader i ulike farger med pekefingeren. Selve fotavtrykk-seansen syntes barna var morsom og rar. De måtte ta av seg sokkene, ha maling under foten (det kilte!) og etterpå vaske foten i en balje med vann. Mye fnising og litt skepsis. Bladene skulle lages ved å dyppe pekefingeren i flytende, blank akrylmaling, og så lage prikker rundt fotavtrykket. Prikkingen utfordret barna, bl.a fordi de ikke fikk smøre malingen utover og rundt på arket. Det var også vanskelig å bare skulle bruke pekefingeren


Limte-trær
Barna fikk en kopi av et tre uten blader, og de skulle klippe småbiter av grønt, gult, oransje og rødt papir, lime disse på og rundt treet slik at det fikk blader. En fin pusleoppgave som samlet to aktiviteter de har holdt sporadisk på med gjennom hele høsten: klipping og liming. Det var ikke alle barna som fikk til å klippe såpass små biter, så noen har revet i stedet. 







Akvarellutsnitt:
Barna skulle male med vannfarger. De hentet vann i koppen, fant pensel og fikk et utvalg temperablokker. Instruksjonen var å skylle penselen mellom hver gang de skulle bruke en ny farge, og passe på at arket ikke ble ødelagt av vann; utover det fikk de full frihet. De var overraskende nøye på å skylle penselen, og barna likte svært godt å «forberede» før malingen kunne starte.




Maleriutsnitt:
Barna skulle male med flytende, blank akrylmaling og tynnere pensler. Malingen ble helt i paletter med én pensel i hver farge. Instruksjonen var å bytte pensel når de skulle bytte farge, slik at fargene holdt seg rene på paletten, samt at ikke alt så brunt ut på papiret. Noen av barna var veldig nøye, og malte de ulike fargene helt atskilt, mens andre var en del røffere. 

Blad-trykk:
Barna skulle lage flerfarget trykk av et stort blad. På et brett hadde vi flytende, blank akrylmaling i flere farger. Instruksjonen var å velge et blad, legge det oppå malingen på brettet, presse ned slik at fargene festet seg, ta bladet opp og presse det ned på et ark. Barna fikk mye voksenhjelp gjennom hele prosessen, for det var mye å koordinere: man måtte passe at bladet ikke ble revet i, at det ikke ble for mye maling på og at man ikke smurte fargene utover på arket. Men resultatet begeistret veldig, og barna var veldig kry over at de hadde laget «regnbuetrærne», som en av jentene kalte dem.







Da vi snakket om utstillingen før vi hang opp bildene, var barna veldig opptatt av "hvor henger mine bilder?" Derfor samlet vi hvert barns produkter under et foto av dem, slik at det tydelig kom fram hvor de enkelte barnas bilder hang. Bamsebarna syntes dette var veldig fint, og gledet seg til å vise fram for sine familier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails