torsdag 30. mai 2013

Digitalt verksted med fem-seksåringene


TeknoTorsdag i mai har inneholdt aktiviteter med iPad, fotoapparat og datamaskin. Det er femten skolestartere. Gruppa ble delt slik at det var fem barn og en voksen pr gruppe.

I Mai går femårsklubb over i TeknoTorsdagInnlegg fra femårsklubb.

Digital praksis i Myrertoppen barnehage
Barnehagens primære intensjon vedrørende digitale verktøy er å bruke det når det tilfører noe. iPad, datamaskin og fotoapparat er verktøy for å skape og/eller oppnå prosesser av pedagogisk karakter.

Disse prosessene kan handle om å bidra til fellesreferanser inn i en gruppe. Det kan handle om å løfte frem enkelbarns interesseområder for å skape fellesprosjekter og tilhørighet. Noen ganger leker vi med det, spiller og skaper bare fordi det er utrolig gøy.

Enkelte barn får vist nye sider av seg selv. Noen ganger ser vi voksne at barn har gode pedagogiske evner som kommer ennå mere frem når motivasjonen for å vise dem er på topp. Motivasjonen kan være verktøyene i seg selv. Bruken av digitale verktøy er en faktor av mange faktorer i barnehagen. Faktorer som gjør at vi lærer barna ennå bedre å kjenne. Vi ser ennå flere sider av barna i ennå flere kontekster. Det gir dem mulighet til å bruke seg selv på nye måter.

Ett av barnehagens mandat er å virke demokratiserende. Barnehagen skal derfor tilby digitale verktøy for de som ikke har tilgang hjemme. Vi skal også tilby digitale verktøy til de som har, for vi skal vise mulighetene som ligger i verktøye. Det er det ikke alle som har tilgang på den kunnskapen selv om de har verktøyene.

Det sosiale aspektet ved å spille sammen, samarbeide, hjelpe sammen, skape sammen og leke sammen er av stor verdi.

Leken er det essensielle i barnehagen. For barna det aller viktigste. Lek, vennskap og trygghet. Mange barn trenger også og utfordres. Noen trenger å bli møtt på ideene og innspillene sine. Lærelysten er på topp og det skal vi ta på alvor.

Det ligger mye læring i god omsorg og mye omsorg i leken læring. Læringen skjer i leken, i samlingene, i møtene med de andre barna og oss voksne. I leken møter barna seg selv i samspill med andre.

Digitale fortellinger med plastelina og iPad
Barna lagde seg flere plastelinafigurer. De prata, avtalte, lagde fortellinger og lekte rollelek underveis. Noen på gulvet andre ved bord. Noen med andre objekter og naturmaterialer i tillegg til plastelina som formingsmateriale. 

De fleste gangene var gruppa på fem delt i to og tre. 

Den ene gruppa lagde fortelling om Ninjaer, de tok bilder og bygde opp en digital bok med foto, tegning, bokstaver og lyd. Barna brukte de samme figurene i en animasjonsfilm.

Alle fem-seksåringene har laget fortellinger med iPad, StoryKit og forskjellig formings-og byggemateriale. Blandt annet har mange laget digigtale fortellinger med fotografier av figurer laget av plastelina.
Animasjon med iPad og iStop Motion
To grupper lagde animasjon på denne måten.
Den ene gruppa hadde laget plastelinafigurer som de hadde lekt med og brukt i digitale fortellinger på iPad og appen StoryKit. Disse figurene ble utgangspunktet for en film og ninjaer og slanger. Barna lo og fortalte, diskuterte og ble enige om hvordan fortellingen skulle være. Underveis ble det også en del endringer i den opprinnelige planen. Dette genererte nye samtaler, hele tiden med latter og fornøyelse.

Med iPad og iStopMotion så er det lettere å lage et fullendt produkt "her og nå". Det er et lettere tilgjengelig oppsett for både bilde, lyd og redigering

Animasjon med datamaskin og speilreflekskamera
Mange av barna har laget tegninger av Ninjaer. Barna har også samarbeidet om å lage et stort veggbildet av et ninjafjell. Dette ble utgangspunktet for den ene gruppa. Denne gruppa lagde seg en historie og lekte med figurene rund på veggbildet. De byttet på å ta bilder og flytte figurer. De tok bilder med speilreflekskamera på stativ, så overførte vi bildene til datamaskinen etterpå. Tidligere har vi kobla kamera rett på datamaskina. Da har barna sett bildene åpne seg umiddelbart på skjermen. Dette tillot ikke omstendighetene denne dagen, dermed valgte vi en slik løsning.

Barna som deltok på dette tok mange bilder, mens det utspilte seg en rollelek forran veggbildet. Etter en stund og mange bilder tok leken ny form. Barna og leken flyttet seg bort fra veggbildet og kamera.

Dermed overførte vi ikke bildene denne dagen. Vi tok opp tråden og overførte bildene inn i Moviemaker på PC`n noen dager seinere. Det ble en "slowmotion" stumfilm.

Intensjonen var at barna skulle lese inn fortllingen sin og/eller være stemmene til figurene. Da bildene var overført og satt inn i Moviemaker var visst barna ferdig. De var ferdig og de var fornøyd med resultatet. Dermed la den voksne  intensjonenen om lyd og fortelling på hylla

Sosialt samvær med spill
Hver torsdag har en av stasjonene vært spill på iPad. Barna har lekt seg blandt annet med applikasjonen Puppet pals 2. I den appen kan de lage digitalt dukketeater. Barna kan ta bilde av seg selv og hverandre, og bruke det på hodet til dukkene i appen. Dette skaper en viss munterhet. De har både valgt spill blandt de vi har tilgjengelig og de har blitt anbefalt spill av de voksne. 

Samling med presentasjon av dokumentasjon
Det avsluttes med at barna er med og ser på at dokumentasjonen samles og er med å presenterer.
Vi har samlig med prosjektor og storskjerm hvor de presenterer for hverandre det de har laget. Deretter spiller vi litt Math bingo i fellesskap.

Det avsluttes med at noen av barna spiller Minecraft på storskjerm. Vi bruker to iPader, flere barn deltar og de møtes i Minecraft og samarbeider i spillet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails