onsdag 25. november 2015

Hakkebakkeskogen, et tverrfaglig prosjekterende arbeid

Flere av 3-åringene har i hele høst vært veldig opptatt av Mikkel Rev og Klatremus fra Hakkebakkeskogen, og vi voksne tenkte at det kunne være spennende å jobbe med dette en tid fremover. Vi idémyldret rundt fagområdene i Rammeplanen, og skisserte opp mange ulike innfallsvinkler til temaet slik at det blir et tverrfaglig prosjekterende arbeid. Vi hadde allerede boka, og den ble flittig lest i sammen med barna. Vi merket at særlig scenen med Mikkel Rev som jager Morten Skogmus og deretter Klatremus, og hvordan de små dyrene lurer reven, var særlig fengende. Samt når reven blir lurt av Bakermester harepus og bakergutten. Hvordan de små, sårbare, klarer å overvinne den store, fryktede, er altså noe barna prøver å finne ut av og vil utforske gjennom leken sin, slik vi tolker det vi ser. Å sette i gang et opplegg rundt Hakkebakkeskogen, vil gi barnegruppen felles referanser og fremme lek. Alle barna vil forstå leken, og alle kan lett bli med, siden de har de samme indre bildene av hva som foregår. 

Vi startet altså med å lese høyt fra boka, og å synge sangene. Vi projiserte bilder på stort lerret, slik at vi kunne snakke om bildene og handlingen sammen. Etter hvert fikk vi også kjøpt lydboken, som spilles av igjen og igjen. Barna lærer seg dialoger og sanger på rams. God språktrening. Vi har også, en regnfull fredag, sett på en teateroppsetning på YouTube, slik at alle de som ikke har vært på ordentlig teater skulle få et innblikk i hvordan det utarter seg.

Tilrettelegging for lek var neste steg. Barna laget ører til å sette på hårbøyler. De ble mus, rever og harer. Reven har fått seg et hi under stellebordet. Med tepper hengende ned foran, har dette blitt et populært krypinn. Barna liker seg godt i det lille rommet.

Vi har en "butikk" i garderoben. Denne er nå blitt Bakermester Harepus sitt bakeri, og vi har laget lekepepperkaker. Det er best å betale, ellers får man sure, dobbeltpeprede pepperkaker og man må nyse veldig mye!

Treet til Klatremus har vi jobbet med i flere dager. Vi malte først på vanlige ark med brunt, oransje, hvitt, sort og beige, for å få ulike nyanser av brunt. Arkene ble revet i biter, og en voksen skar ut et tre av en stor papplate. Så satte vi i gang med å lime bark på trestammen. Så måtte treet testes ut, og jammen klarte Klatremus å synge hele fire rever i søvn. Her utforskes det å være stor og liten, å klatre opp og være høyt oppe. 


Treet ble gjort ferdig, med blader laget med samme teknikk, med lys grønt, mørk grønt, hvitt, sort og gult. Treet brukes til lek hver eneste dag, av ulike konstellasjoner av barn.

Vi er på tur en gang i uken, og for tiden kommer vi oss ikke til den faste skogen vår, pga et stort byggeprosjekt som stenger veien dit. Men vi har en lekeplass vi kan gå til, og der er et stort, herlig grantre, som er ypperlig å klatre i. Dette treet er Hakkebakkeskogen vår. Barna gikk rett inn i roller den første gangen vi introduserte dette. Vi hørte sanger og dialoger i perfekt gjengivelse.  Noen ville gjerne være Klatremus, og manøvrerte seg oppover i greinene, mens noen syntes det var tryggere på bakken. Her får barna en helt ny relasjon til treet som alltid har vært der i nærmiljøet vårt, og de får brukt kroppen sin. 

Som en liten utfordring til å utvikle en annen form for lek, fikk barna dette enkle materialet:
Det er en litt uvant form for lek, som noen forstår og noen ikke helt skjønner ennå, men det kommer etter hvert. Barna inspirerer og lærer hverandre.

Barna har begynt å interessere seg for enkle brettspill, og Klatremus-lotto. Her øver vi opp konsentrasjon, oppmerksomhet, turtaking, det å følge regler, og språk, da barna oppmuntres til å fortelle hva det er bilde av på kortet de trekker. Barna forholder seg til kvadrater, én-til-én og antall. Alle brikkene må på plass, og det er 9 stykker. Hvem leder, hvor mange har du, hvor mange trenger du?

I stedet for samlingsstund, har vi hatt Ekorn-møter. (Ekorn er navnet på barnegruppa). Vi har snakket om hvordan dyrene i Hakkebakkeskogen har det. Barna mente at reven og pinnsvinet var sultne, og musene var redde. Derfor måtte jo dyrene lage regel om at det ikke var lov å spise hverandre. Vi overførte denne tankegangen til hvordan vi har det her i barnehagen. Hvordan vil vi ha det, og hvilke regler trenger vi for at alle skal ha det bra? På denne måten jobber vi med demokrati og samfunnsforståelse, samt etikk og filosofi. Det vil bli flere slike møter fremover. Dette er en videreføring av ting vi har jobbet med tidligere i høst, som da vi tok for oss Geitekillingen som kunne telle til ti, med følelser i fokus.
Så er jo ikke dette prosjekterende arbeidet over ennå. Dette vil nok følge oss inn i juleforberedelser og kanskje også etter jul. Etter interessen å dømme kan vi holde på en god stund til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails