En ny øy hos fireåringene
Her en dag
ble det designet og satt i stand en øy hos fireårsgruppen. Øya er plassert i et
mindre rom som også inneholder bord, krakker, formingsmateriell, spill,
mønstermateriell etc. Altså et rom som innbyr til fokus og konsentrasjon, men
også til kreativitet og utforskning.
Øya stod
klar en tidlig morgen. Den var fylt med pinner, kongler, rognebær, steiner, skjeer,
sprøyter, pipetter, kopper, skåler, flasker, en skålvekt og selvfølgelig vann.
Et av de
første barna som kom til barnehagen denne morgenen tok plass ved øya og satte i
gang. Dette barnet kan i andre settinger være litt tilbaketrukket, trekke seg
ut av fellesskapet og trenge veldig god tid for å komme i aktivitet. Nå fikk
hen stort spillerom, frihet innen klare rammer og kunne la nysgjerrigheten sin
lede. Når andre barn etter hvert kom til, ble de invitert og inkludert av dette
første barnet. Hen var engasjert, verbal, glad og imøtekommende.
Hen tok stort
ansvar og ledet de andre barna i bruken av materiellet og mulighetene.
Øya ble i
mange timer et felles fokuspunkt der mange barn var samlet over lang tid.
Barnas nysgjerrighet, initiativ, kreativitet, glede, samhandling og kommunikasjon
fikk rom sammen med materiell som var inspirerende, spennende, innbydende og
satt i en ny sammenheng.
Utforskning,
problemløsning, kommunikasjon, mestring!
Denne øya
ble et fint «best practis» eksempel på design og tilretteleggelse av rommet. Barna
fikk erfare utforskningsbart og åpent materiell, styrket fellesskapet og bygget
opp individets selvfølelse.
Dette er en
konkret praktisk konsekvens av vår Reggio Emilia barnehage, der lyttende
pedagogikk, rommet som 3. pedagog, fellesskap og møteplasser er begreper og
verdier som vi prøver å etterleve i hverdagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar