1:Del en pc+foto, 2:del to pc+foto, 3:del en iPad og 4:del to iPad.
Vi startet med å tenke rundt frokostbordet, hvordan lager man en historie? Hva bør være med? Noen Knerter (fire-femåringer) og noen Frosker (fem-seksåringer) deltok i den seansen.
I følge barna kan: "Hva som helst være med, en historie kan handle om hva som helst og være hvor som helst. Men det er lurt å bestemme seg for et sted, skogen eller verdensrommet, og så kan det være mennesker med. Men det må ikke være mennesker, det kan være maurslukere også. Eller brannmenn, eller forresten de er jo mennesker"...
Vi bestemte oss for at det var greit å finne et sted hvor historien skulle foregå, noen figurer og noe spennende, trist, gøy som skulle skje. Og så må vi ha en slutt.
Vel, barna satt og tenkte mens de spiste. Og da frokosten var over, gikk noen ut og noen ble igjen inne. Tre stykker ble med inn i rommet med kulissene for å fortsette å spinne rundt det med hva slags fortelling vi skulle vise med en animasjon. En av barna hadde en fin fortelling klar, den hadde formet seg under frokosten. De andre to synes det var en veldig fin fortelling:
"Det var en gang to maur, de gikk i en skog. Men plutselig gikk den ene mauren seg vill. Og da måtte den andre mauren gå etter hjelp. Det fant han, men da de endelig fant mauren som hadde gått seg vil så var den tatt av en mauersluker".
Så da hadde vi en historie, så tok barna bilde av figurene de ville bruke og så kunne vi sette i gang. Figurene og kulissene er laget av barna på Månebasen, alle barna deltar men alle gjør ikke alle ledd i alle prosessene i alle aktiviteter til enhver tid.
Så startet vi, barna flyttet rundt på figurene og vi gjorde oss noen erfarigner om hva som fungerte bra og hva som ikke fungerte så bra. F.eks: Når man har en todimensjonal maurtue opp etter en vegg med masse barnåler, vel da er det ikke så lett å få flyttet figurene litt og litt av gangen og få dem til å sitte fast. På tross av stor mengde "lærertyggis". En annen ting, når man benytter seg av et så farge og detaljrikt bakteppe, vel da kan figurene forsvinne litt. Dessuten, å være i et rom hvor alt formingsmateriale står innbyr til forstyrrelser.
Av og til trenger vi å kunne lokke en dør og jobbe i ro, så derfor har vi skaffet oss et eget digitalt verksted som blir stede for kreativ bruk av digitale verktøy.
Men da veggbildet vi skulle bruke i dag var lite mobilt, valgte vi å bli der det var. I fremtiden skal vi skaffe oss kasser og bokser som vi kan lage ulike scener til animasjonsfilm produksjon. Dette skal selvsagt barna være med å lage. Da kan vi ha disse stående mer permanent fremme med den lyssettingen vi ønsker.
Vi hadde en historie, og barna likte den men underveis tok lek og kreativitet litt overhånd.
Animasjonen ble nokså anneledes enn historien var opprinnelig. Men slike bagateller henger vi oss aldeles ikke oppi. Det skal være lek, læring og moro for alle involverte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar