Utålmodig pedagog kjøpte en bukett tulipaner til 3-åringene, og ga utfordringen:
- Nå kan dere forsiktig studere tulipanene!
- Se her, se du også!!!
Barna kjente, følte, klemte forsiktig. (Kan dere som leser fornemme følelsen av knirkende tulipanblader i hendene?)
Neste utfordring:
- Kan dere male en tulipan?
Dette var en oppgave som utfordret barna mer enn de er vant til. Å skulle male en konkret ting de har foran seg er nytt for dem. Noen tok utfordringen på strak arm, og syntes det var gøy, mens andre heller ville male andre ting. Noen valgte en kombinasjon: En fortalte at det var tulipan, Elsa og Anna på bildet, en annen malte tulipan og batman-kaktus. Flere av barna inspirerte også hverandre. Barna har alltid maling tilgjengelig, derfor males det generelt mye. Det å få en konkret oppgave kan være med på å utvikle repertoaret. Og hvor ofte kan man få bruke flere av sansene, holde og kjenne på en tulipan? Barna viste stor forsiktighet og behandlet blomstene veldig pent.
Her er noen andre bilder som ble laget i samme moment:
Når tulipanene ute kommer i blomst, så må vi ta med staffeliet og malingen ut!!!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar