På Bamse gjennomfører vi et endringsarbeid i barnehagen. Vi har bestemt oss for å jobbe med ulikhet som verdi for fellesskapet.
Bakgrunnen er at vi jobber med en tilsynelatende homogen barnegruppe, noe som
kan gjøre trange kår for å være/gjøre ulikt. I denne omgang ønsker vi, som
personale, å reflektere sammen over bildedokumentasjon/hverdagsepisoder/artikler
og reflektere over dem i lys av begrepene ulikhet/likhet.
Ved å synliggjøre og rette kritiske blikk mot en monokulturell
barnehagepraksis, blir vi oppmerksomme på det vi tar for gitt. Vi har blant
annet problematisert hvordan «hvithet» som usynlig mal i samfunnet kommer
til syne i litteratur, medier og materialer barna omgir seg med, og hvordan man
kan stå i fare for å forstå barn ut ifra kulturelle forestillinger.
Dette gir igjen grobunn for å diskutere hvordan vi bedre kan tilrettelegge for at barn får oppleve handlingsrom til å være unike og ulike. Formålet er
at personalet gjennom refleksjon og aksjon sammen kan legge til rette for en
lydhør barnehagekultur der barn og voksne ser hverandres ulikheter som en
ressurs i fellesskapet.
Ulikhetsprosjektet vårt har utviklet seg i to paralleller;
et refleksjonsarbeid blant personale, og et handlingsrettet mot barna.
Sistnevnte handler da om å utvide barnas forståelse av seg selv som unik og
ulik, og som en av flere i en mangfoldig verden.
Det handler blant annet om å presentere litteratur, sang og
bilder som viser mangfoldige måter å være barn på, slik at det at alle er
forskjellige blir normen. Videre synliggjør vi i refleksjonssamtaler med barna
hvordan barnas ulike strategier og erfaringer er til berikelse og inspirasjon.
På den måten løfter vi frem det unike og ulike som verdifullt, og åpner for at
det er mange måter å gjøre/være på i verden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar