Treåringene fortsetter å oppdage skygger. Pedagogen (jeg) vil i hvert fall at barna skal fortsette å oppdage skygger... En solfylt dag i skogen bød på dramatiske skygger. Hvor mange av barna som var oppmerksomme på det vites ikke, siden vi ikke snakket veldig mye om det på denne turen. Gleden over å leke i skogen (lenge siden sist) overskygget (ordspill!!! :-)) mitt forsøk på å snakke om skyggene. Denne dagen virket det best å la barna få utfolde seg, og la skogen bli en arena for rollelek og annen utforskning. Men dette blogginnlegget er først og fremst skrevet for barna. Vi kan printe det ut, vi kan vise det på storskjerm, vi kan lage bok av det, sammen med de andre blogginnleggene om skygger. Det kan jo hende at det går an å oppdage skyggene i etterkant av turen også?
Her er en fyr som faktisk la merke til skyggen sin. Senere, når vi skal se på bildene, kanskje vi kan oppdage at sporene hans også har skygger? Eller hva synes barna er mest interessant på bildet?
Et barn oppdaget mens vi var i skogen at det glitret i snøen.
- Kanskje noen har strødd glitter her?
På dette bildet kan vi også kanskje oppdage at det er små, små skygger i snøen, for det var ikke så lett å se da vi var der.
Sist, men ikke minst, kan jeg bruke blogginnlegget sammen med medarbeiderne mine, og bruke det som grunnlag for å planlegge hvordan vi kan jobbe videre med lys og skygger. Hvordan kan vi snakke med barna om skygger? Hva kan vi tilføre for å gi barna flere ulike erfaringer med skygger? Hvordan kan vi vite hva som fenger? Hva vil fange barnas interesse? Når blir de fokuserte?
Tidligere blogginnlegg om skygger:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar