søndag 27. mars 2016

Skyggeprosjektet fortsetter

Treåringene har utforsket skygger de siste to månedene, og det har utviklet seg til å bli prosjekterende og undersøkende læring. Vi har ikke et bestemt læringsmål eller en bestemt plan for hva, hvorfor og hvordan. Vi ønsker at barna skal erfare, sanse og danne egne teorier rundt det de opplever. De skal få erfare at de setter spor, om enn flyktige i denne sammenheng, i verden. Omgivelsene påvirkes av barna og barna påvirkes av omgivelsene. Nøyaktig hva de får ut av prosjektet, vet vi ikke, men kanskje de ubevisst forstår noe om årsak - virkning, vinkler, retning, romfortåelse mm. Kanskje de etter hvert vil skjønne i hvilken retning de bør se for å se etter sin egen skygge. Aller helst vil vi at de skal vite at deres tolkninger av verden er viktige og at deres stemmer blir verdsatt. Her er en midlertidig skisse av gjennomførte aktiviteter og nye ideer, hektet til fagområdene i rammeplanen.
Kanskje barna kan være med på å finne flere ideer som kan føyes til på skissen?

I hvert fall ser vi at barna er blitt meget oppmerksomme på skygger som oppstår, som da vi hadde vår daglige knekkebrødpause midt i leketiden, og solen skinte inn:



Når vi skal se på disse bildene med barna, kan vi f.eks. undre oss over:
  • Hvorfor ble det skygger på bordet denne dagen? 
  • Hvorfor blir skyggene som de blir? 
  • Hvorfor blir skyggen lenger enn tingen?
  • Hvorfor går alle skyggene i samme retning?
  • Kan vi lage skygger på andre måter?


En gruppe barn ble nokså begeistret, da vi laget grønt lysbilde på lerretet med projektoren:



Denne aktiviteten har vi gjort et par ganger, og den er nokså flyktig. Det kan være fint å se på bildene sammen med etterpå, for da får vi bedre tid til å tenke over hva vi ser:

  • Hva skjer her?
  • Hvordan ble disse skyggene til?
  • Hva skal ulven, dragen og babyen?
  • Hva stikker opp på hodet til barnet?
  • Får vi noen ideer til hva vi kan lage skygger med neste gang?
Neste bilde kan være interessant å studere nærmere. Her er Ekornrommet vårt. Barna kommer som oftest inn med god fart, og med en tanke om hva de har lyst til å gjøre. Ved å se på dette bildet kan barna kanskje forstå bedre hvorfor skyggene blir som de blir?

  • Hva lager skygger i rommet vårt?
  • Hvilke skygger er hvilke ting?
  • Er det samme størrelse på skyggene på gulvet og på bordet?
  • Hva kommer dette av? 
  • Den røde hylla som står midt i vinduene, hvorfor blir ikke skyggen av den en rett strek gjennom rommet?
  • Vil skyggene alltid se slik ut når sola skinner inn?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails