4åringene har et pågående planetprosjekt som vi begynte på i slutten av
januar. Det legges vekt på tverrfaglighet i prosessen, der vi tar i bruk ulike
fagområder og utfordrer barnas ulike og unike kompetanser slik at de aktivt må ta i bruk strategier og løsninger de har erfart. Vi prøver å tilrettelegge for en så helhetlig og
sammensatt opplevelse og utfoldelse som mulig. Se del 1: Fantasiverdensrom
På
bamsemøter og gjennom bøker har vi forsket mer på verdensrommet og solsystemet
vårt. Noen av barna presenterte bidrag de hadde med hjemmefra: noen fine faktabøker, og
bilder av det første levende vesenet i verdensrommet, hunden Laika som vi også måtte lese litt om.
Enda
mer kunnskap og fakta fikk vi da et av barna hadde med seg brettspillet
«Planetreisen». Selve spillebrettet forestilte et flott bilde av solsystemet
med alle planetene, og barna fikk umiddelbart lyst til å lage et «ordentlig»
verdensrom med de riktige planetene plassert i riktig rekkefølge. Morgenmøtet
ble brukt til idémyldring, planlegging og enkle instruksjoner slik at samtlige
bamser hadde samme forståelse.
Aktivitet:
Solsystemet vårt
Mål:
Samarbeid og kommunikasjon, visuell trening og beregning, fargeblanding
Verktøy
og materialer: Gråpapir
Flytende akrylmaling
Glitter
(tomme) Pappkartonger
Maleruller og pensler
Ullremse
Paljetter
Arbeidsmetode:
Solsystemet ble fordelt slik at to og to barn jobbet med én planet hver. Parene
studerte spillebrettet, og ble (med litt hjelp) enige seg imellom om hvilken planet de skulle
bruke. Vi plasserte bordene slik at det til enhver tid var 4-6 arbeidsstasjoner
i aksjon. Bakgrunnen ble malt av 4 tilfeldig valgte barn. Aktiviteten ble
tilbudt over flere uker.
Instrukser:
Parene ble oppfordret til å snakke sammen og lytte til hverandre, det var
viktig at de til enhver tid var enige om avgjørelsene og at begge hadde noenlunde samme forståelse av oppgaven.
Vi
printet ut bilder av hver planet for at barna enkelt skulle kunne forske seg
fram til hvilken farge planeten deres skulle males i. De studerte bildet og fant
fargene de trengte for å kunne blande til rett nyanse. På skåler og prøveark
satte de i gang med utblanding og testing, dette var både spennende og morsomt.
En fin utforskningsaktivitet i seg selv. Innimellom fikk de litt veiledning og
assistanse fra personalet, men stort sett klarte barna seg overraskende godt på
egen hånd.
Det var veldig vellykket å jobbe i par, selv om enkelte
partnere tilsynelatende ikke hadde det beste utgangspunktet (når begge to er like
innadvendte og stille f.eks). Det virket uansett som at barna selv hadde stort utbytte av
partnerarbeid. Vi la bl.a merke til at barn som ellers kan ha store
utfordringer med fokus, jobbet intenst og lenge sammen med partner på denne
oppgaven. Kanskje ga det mer mening, motivasjon og glede å kunne sitte i
tosomhet?
En annen ting er at denne arbeidsformen ga barna gode muligheter til språktrening, argumentasjon og lyttetrening, turtaking i en dialog: det oppleves lettere for enkelte å bidra i dialog med én annen, fremfor å skulle heve røsten i samling med mange.
Et
morgenmøte ble brukt til å bli enige om hvor vi skulle henge opp solsystemet.
Alle var enige om at det beste forslaget var å henge det i garderoben over
barnas hyller, for da ville foreldrene se det med en gang og hver dag. Barna
var veldig stolte over egen innsats, og det var stor begeistring da det kom opp
på veggen!
I denne
delen av prosjektet var det samarbeid og kommunikasjon som var hovedformålene.
Aktiviteten og gjennomføringen tilrettela i stor grad for at barna måtte ta i
bruk all sin vilje og evne til samarbeid. Det var avgjørende at de kommuniserte
slik at partneren forstod og kunne komme med respons. Her trengte enkelte par
noe veiledning fra personalet. Barna fikk også øvd øye-hånd-koordinasjon, og de
fikk visuell trening gjennom å jobbe etter bilder og mal, å beregne størrelser
og fargeblanding.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar