torsdag 3. mars 2016

Planetprosjekt med 4åringene - del 2: Samarbeid om Solsystemet

4åringene har et pågående planetprosjekt som vi begynte på i slutten av januar. Det legges vekt på tverrfaglighet i prosessen, der vi tar i bruk ulike fagområder og utfordrer barnas ulike og unike kompetanser slik at de aktivt må ta i bruk strategier og løsninger de har erfart. Vi prøver å tilrettelegge for en så helhetlig og sammensatt opplevelse og utfoldelse som mulig. Se del 1: Fantasiverdensrom

På bamsemøter og gjennom bøker har vi forsket mer på verdensrommet og solsystemet vårt. Noen av barna presenterte bidrag de hadde med hjemmefra: noen fine faktabøker, og bilder av det første levende vesenet i verdensrommet, hunden Laika som vi også måtte lese litt om.

Enda mer kunnskap og fakta fikk vi da et av barna hadde med seg brettspillet «Planetreisen». Selve spillebrettet forestilte et flott bilde av solsystemet med alle planetene, og barna fikk umiddelbart lyst til å lage et «ordentlig» verdensrom med de riktige planetene plassert i riktig rekkefølge. Morgenmøtet ble brukt til idémyldring, planlegging og enkle instruksjoner slik at samtlige bamser hadde samme forståelse.
Aktivitet: Solsystemet vårt

Mål: Samarbeid og kommunikasjon, visuell trening og beregning, fargeblanding

Verktøy og materialer: Gråpapir
                                          Flytende akrylmaling
          Glitter
          (tomme) Pappkartonger
           Maleruller og pensler
           Ullremse
           Paljetter

Arbeidsmetode: Solsystemet ble fordelt slik at to og to barn jobbet med én planet hver. Parene studerte spillebrettet, og ble (med litt hjelp) enige seg imellom om hvilken planet de skulle bruke. Vi plasserte bordene slik at det til enhver tid var 4-6 arbeidsstasjoner i aksjon. Bakgrunnen ble malt av 4 tilfeldig valgte barn. Aktiviteten ble tilbudt over flere uker.

Instrukser: Parene ble oppfordret til å snakke sammen og lytte til hverandre, det var viktig at de til enhver tid var enige om avgjørelsene og at begge hadde noenlunde samme forståelse av oppgaven.

Vi printet ut bilder av hver planet for at barna enkelt skulle kunne forske seg fram til hvilken farge planeten deres skulle males i. De studerte bildet og fant fargene de trengte for å kunne blande til rett nyanse. På skåler og prøveark satte de i gang med utblanding og testing, dette var både spennende og morsomt. En fin utforskningsaktivitet i seg selv. Innimellom fikk de litt veiledning og assistanse fra personalet, men stort sett klarte barna seg overraskende godt på egen hånd. 

Det var veldig vellykket å jobbe i par, selv om enkelte partnere tilsynelatende ikke hadde det beste utgangspunktet (når begge to er like innadvendte og stille f.eks). Det virket uansett som at barna selv hadde stort utbytte av partnerarbeid. Vi la bl.a merke til at barn som ellers kan ha store utfordringer med fokus, jobbet intenst og lenge sammen med partner på denne oppgaven. Kanskje ga det mer mening, motivasjon og glede å kunne sitte i tosomhet?

En annen ting er at denne arbeidsformen ga barna gode muligheter til språktrening, argumentasjon og lyttetrening, turtaking i en dialog: det oppleves lettere for enkelte å bidra i dialog med én annen, fremfor å skulle heve røsten i samling med mange. 

Et morgenmøte ble brukt til å bli enige om hvor vi skulle henge opp solsystemet. Alle var enige om at det beste forslaget var å henge det i garderoben over barnas hyller, for da ville foreldrene se det med en gang og hver dag. Barna var veldig stolte over egen innsats, og det var stor begeistring da det kom opp på veggen!

I denne delen av prosjektet var det samarbeid og kommunikasjon som var hovedformålene. Aktiviteten og gjennomføringen tilrettela i stor grad for at barna måtte ta i bruk all sin vilje og evne til samarbeid. Det var avgjørende at de kommuniserte slik at partneren forstod og kunne komme med respons. Her trengte enkelte par noe veiledning fra personalet. Barna fikk også øvd øye-hånd-koordinasjon, og de fikk visuell trening gjennom å jobbe etter bilder og mal, å beregne størrelser og fargeblanding. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails