torsdag 6. januar 2011

Sammendrag fra høsten, med trær som fellesnevner


Vi har tatt et tre inn i barnehagen, det har vi gjort av flere grunner. I høst har vi holdt på med endel ting som linkes opp mot trær, og det ble naturlig for oss å ha det som et samlende element for vår egen del og med intensjon om å trekke barna inn i en prosess hvor vi henger opp små kort med ulike opplevelser vi har vært med på. Slik at vi igjen kan bruke disse i samtaler. Foreløpig har treet vært oppbevaringsplass for julepynt som barna har laget, den funksjonen fikk også noen lerkekvister noe som har fungert helt utmerket.

Foreløpig har derfor treets funksjon vært mest til oppbevaring, men etterhvert og utover mot våren håper vi at vi også får til at det kan fungere som knagger for opplevelser vi er sammen om.

Videre ønsket vi å høre med dem hva de husket, tenkte, synes var ekstra gøy etc. Vi har ikke fått hele barnehgruppa med på det ennå, men i skrivende stund er den prosessen i gang.

Men for å oppsummere her så har vi vært på mange turer; sett på trær, blader og stammer. Hvilke blader hører til hvilke trærSett ekorn i skogen og i barnehagen, vi har sett ekornspor, kongler og funnet ut hvilke dyr som har spist på konglene. Barna har presset blader, malt på blader, pyntet med blader og ryddet bort blader.  Vi har laget hjemmelaget papir, barna har laget bilder til salgsutstilling på FNdagen. Pengene går til fadderskap i Plan International og enkeltsummer til andre gode formål. Vi har sett på og hørt fugler, både i naturen og på digitale verktøy. Vi har sett etter former, både i naturen, på trær og rundt oss.

Vi har sett på hvordan et tre forandrer seg fra sommer via høst og til vinter, vi får ta en titt også når våren kommer.
For å illustrere:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails