fredag 3. februar 2017

Ris på avdelingen




Hvorfor ris over alt? Vi ønsker rett og slett å gi barna rike og varierte erfaringer, ikke nødvendigvis fordi det har en målbar nytteverdi men fordi det er gøy, nytt og spennende.


Taktil sansing

Ett av barna står ved badekaret og holder ut hånden. Det kan hende hun husker på tidligere erfaringer med vannlek hvor vi har hellet vann fra ulike høyder og sett hvordan vannet spruter når det treffer hendene våre. Jeg tar en neve ris og heller på hånden hennes. Noen sekkunder ett er at riser har truffet sier hun «Au» og ser på meg. «Var det vondt?» spør jeg «Det må jeg prøve». Så heller jeg ris på min egen hånd og kjenner at det prikker i håndflaten. «Au!» Sier jeg og ler, det var jo litt vondt jo. Barnet ler og strekker ut hånden igjen, jeg heller ris og hun sier au og ler. Flere barn gjør det samme og vi heller på hverandre, ler og kjenner. Et annet barn fyller en kopp med ris og heller hele koppen over hodet til gutten ved siden av henne. Hun ser forventningsfullt på meg. Jeg må le, og begge barna smiler mens det renner ris nedover ørene til gutten. Jeg husker at akkurat disse barna var med å helle vann i hodet på hverandre for noen uker siden da vi drev med vannlek. Vannet over hodet gjorde at barna gispet av overraskelse og hylte av fryd etterpå. Risen gir en annen reaksjon, jeg lar et barn helle ris over hodet mitt og kjenner at det kiler i nakken og nedover halsen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails