I Myrertoppen barnehage bruker vi film på forskjellige måter. Ofte er det en del av større arbeid med utgangspunkt i hva barna er opptatt av. Vi ønsker å skape sammen med barna og har siden 2010 hatt fokus på "Fra konsument til produsent". I 2010 opprettet vi YouTube kontoen til Myrertoppen barnehage, der legger vi kun ut filmer hvor barna ikke kan kjennes igjen. Vi kan ikke si de er helt anonymisert da det er åpenbart at de går i Myrertoppen barnehage.
Personvern og etikk
Det er viktig å reflektere over hva man velger å publisere enten det er "ikke gjennkjennelig" eller ei. Det er også viktig å reflektere over hvem, hva og hvorfor- vi har jobbet med bildebruk og kommunikasjon i sosiale medier siden vi opprettet denne bloggen i 2010.Digital kompetanse i barnehagen handler om de voksne, og det er viktig med profesjonsfaglig digital kompetanse slik at vi kan ta kloke valg i vår praksis og i den pedagogiske bruken med barna.
Vi må ta hensyn til personvern og reflektere gjennom en del etiske problemstillinger før vi publiserer. Det er heller ikke gitt at fordi barna synes det er ok nå, at de synes det er ok om 10 år derfor velger vi alltid å bruke ikke gjenn kjennelige bilder. Les mere om nettvett på DuBestemmer.no
Det første vi delte der var en tegnet bok, presentert i en Power Point presentasjon som ble lastet opp til Slide Share slik at vi fikk laget et bokshow. Det var bilder av en bok noen jenter hadde samarbeidet om å lage. Vi tok bilde side for side og delte innholdet som "film", det synes barna var utrolig stas. Vi har laget stopmotion filmer blant annet fra barnas tegneprosesser både enkeltbarn og felles prosjekter. Utgangspunktet har vært å skape kreativt innhold sammen med barna, arbeid med pedagogisk dokumentasjon og fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse (se også her)
Film som verktøy
Film er et verktøy i de ulike prosessene vi er i, både kreativt med barna og i dokumentasjonsarbeidet underveis og i etterkant.I 2012 deltok vi i ett Nordisk eTwinning prosjekt med IKT i barnehagen, hovedfokus da var film fra nærmiljøet og deling av dette med barnehager i Finland, Sverige og Danmark. Delingen foregikk via noen dyr som ble sendt mellom barnehagene og så tatt med ut i barnehagenes nærmiljø.Vi har i mange år laget film fra skiskole, både for og med barna (skiskole i barnehagen), skiskole med skiforeningen og skilek i barnehagen.
Film som felles inspirasjon og kunstuttrykk
Film gir fine opplevelser, det kan være inspirerende, morsomt og det kan bidra til felles referanser i barns lek. Vi vet at medieinntrykk påvirker barns lek og det er viktig å forholde seg til i barnehagen. Vi voksne har en del referanser basert på medieinntrykk fra vår egen barndom, dette er verdifulle referanser å ta med videre men det er viktig å ikke marginalisere verdien av barnas egne referanser fra det medielandskapet de selv beveger seg i og som blir den del av barnas egen kultur, her og nå.
Barns lek er det viktigste vi holder på med.
Barns lek er det viktigste vi holder på med.
Eksempler:
Barnas lek (bygging), barna bruker teknologi (apper), fagområdene i barnehagen (Antall, rom og form) når vi gjør nye oppdagelser (skyer i bevegelse), tematikk barna er opptatt av (Humler, det store kappløpet, fugler, rumpetroll). Når vi undere oss (Hvor blir det av det hvite i snøen når snøen smelter?) spennende saker i nærmiljøet (riving av hus), fra forskjellige turer (på ski i skogen, på ski i nærmiljøet), fra viktige datoer, høytider og arrangementer ( VM-løypa 2015 og VM-løypa 2013) tematikk de voksne ønsker å jobbe med (Trafikk, vi lager papir), for å illustrere ulike samlinger (Bukkene bruse på storskjerm), saker vi undrer oss over (veps eller humle?), når leirefigurene er for skjøre til å leke med kan (leirlek i barnehagen) og for å illustrere vi bruker forskjellige verktøy for å skape film.Vi har laget større produksjoner og film fra kyllinger som klekker seg ut av egget, vi har laget film fra tur til Bogstad gård, Vi har laget animasjonsfilm med plastelina, tegninger, maur og maurtue, humlefigurer, Lego, ryddetid, Minecraft figurer etc.
Vi bruker film for å illustrere eksperimenter og andre pedagogiske prosesser
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar