Barna laget 7 ulike produkter til utstillingen. Med unntak
av ett, brukte de maling som uttrykksform.
Vi hadde på forhånd valgt ut «trær om høsten» som
gjennomgangstema for utstillingen, slik at vi fikk en rød tråd i de fleste
bildene. Valget falt på trær bl.a fordi vi er mye ute på tur der trærne blir
lagt merke til, og endringene om høsten gjerne er et samtaleemne. På turene
våre har barna tatt bilder av trærne, og vi har i samlingsstunder og
sansekasser sett på hvordan bladene endrer farge og struktur. Dette var et fint
utgangspunkt for fokus også på farger, og barna fikk erfaring med
riktig fargeblanding underveis i utstillingsprosjektet. Vi planla løst i
forkant at barna skulle få prøve seg på ulike teknikker for å oppnå ulike
uttrykk. Det var ingen fastlagt plan for hvor mange produkter eller nøyaktig
hva barna skulle lage.
Hånd-trær:
Barna skulle
lage avtrykk av håndflaten og håndleddet med egenblandet brunfarge, og lage
blader med egenblandet grønnfarge og oransjfarge. Vi brukte flytende, matt
akrylmaling. En voksen ledet og fant de riktige fargene å blande med. Her var
det fargeblandingen som var hovedfokuset, barna ble i liten grad instruert
underveis i selve malingen, og de fikk mye frihet i utformingen. Felles
utgangspunkt var to avtrykk av hendene som trestammer.
Akvarell-trær:
Barna malte
med vannfarger på engangsvaskekluter, som ga en flott akvarelleffekt. De
startet med å tegne opp trestammen med brun fettstift. Dette var ganske
vanskelig og mange trengte voksenhjelp. Selve malingen var noe instruert og med
på forhånd valgte farger som harmonerte med «høst» og «blader». Vi brukte
temperablokker og vann, og det var viktig at de skylte penselen hver gang de skulle bytte farge. De var veldig fokuserte og reagerte med
forundring over akvarelleffekten; «fargene mine blir blandet litt».
Fot-trær:
Barna skulle
lage avtrykk av foten og så «prikke» blader i ulike farger med pekefingeren.
Selve fotavtrykk-seansen syntes barna var morsom og rar. De måtte ta av seg
sokkene, ha maling under foten (det kilte!) og etterpå vaske foten i en balje
med vann. Mye fnising og litt skepsis. Bladene skulle lages ved å dyppe
pekefingeren i flytende, blank akrylmaling, og så lage prikker rundt
fotavtrykket. Prikkingen utfordret barna, bl.a fordi de ikke fikk smøre
malingen utover og rundt på arket. Det var også vanskelig å bare skulle bruke
pekefingeren
Limte-trær
Barna fikk
en kopi av et tre uten blader, og de skulle klippe småbiter av grønt, gult,
oransje og rødt papir, lime disse på og rundt treet slik at det fikk blader. En
fin pusleoppgave som samlet to aktiviteter de har holdt sporadisk på med
gjennom hele høsten: klipping og liming. Det var ikke alle barna som fikk til å
klippe såpass små biter, så noen har revet i stedet.
Akvarellutsnitt:
Barna skulle male med vannfarger. De hentet vann
i koppen, fant pensel og fikk et utvalg temperablokker. Instruksjonen var å skylle
penselen mellom hver gang de skulle bruke en ny farge, og passe på at arket
ikke ble ødelagt av vann; utover det fikk de full frihet. De var
overraskende nøye på å skylle penselen, og barna likte svært godt å «forberede»
før malingen kunne starte.
Maleriutsnitt:
Barna skulle
male med flytende, blank akrylmaling og tynnere pensler. Malingen ble helt i
paletter med én pensel i hver farge. Instruksjonen var å bytte pensel når de
skulle bytte farge, slik at fargene holdt seg rene på paletten, samt at ikke
alt så brunt ut på papiret. Noen av barna var veldig nøye, og malte de ulike
fargene helt atskilt, mens andre var en del røffere.
Blad-trykk:
Barna skulle
lage flerfarget trykk av et stort blad. På et brett hadde vi flytende,
blank akrylmaling i flere farger. Instruksjonen var å velge et blad, legge det oppå malingen på brettet,
presse ned slik at fargene festet seg, ta bladet opp og presse det ned på et
ark. Barna fikk mye voksenhjelp gjennom hele prosessen, for det var mye å koordinere: man måtte passe at bladet ikke ble
revet i, at det ikke ble for mye maling på og at man ikke smurte fargene utover
på arket. Men resultatet begeistret veldig, og barna var veldig kry over at de
hadde laget «regnbuetrærne», som en av jentene kalte dem.
Da vi snakket om utstillingen før vi hang opp bildene, var barna veldig opptatt av "hvor henger mine bilder?" Derfor samlet vi hvert barns produkter under et foto av dem, slik at det tydelig kom fram hvor de enkelte barnas bilder hang. Bamsebarna syntes dette var veldig fint, og gledet seg til å vise fram for sine familier.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar