Rydding er ikke alltid like morro for barna, men det er viktig å lære å rydde opp etter seg selv. Men hvorfor ikke gjøre rydding til noe morsomt å lærerikt? En dag var det helt kaos i byggeklossene, Alle fargene lå hulter til bulter og ikke i "riktig" boks. Et av barna irriterte seg over dette, for hvor skulle hun legge den røde klossen hun hadde funnet på gulvet? I boksen med bilde av rød klosser eller i boksen som faktisk hadde flest røde klosser i seg?
Barna fikk tømme ut alle klossene på gulvet og satte deretter opp de tomme boksene etter hverandre. Barna fant ut hvilke farge som skulle i hvilke boks og begynte og sortere. Barna måtte tenkte på både fargene på klossene og hvor de plasserte de. For hvis de la feil var det raskt en av de andre som irettesatte de. Dette ble en kjempe fin måte for barna og erfare plassering og orientering på, og på den måten utvikle sine evner til lokalisering. Også det å kunne resonnere og undre seg sammen om likheter, ulikheter, størrelser og antall er også med på å stimulere barnas evne til å bruke språket som redskap for logisk tenkning.
Det ble konkurranse om hvem som klarte og plukke flest klosser fortest og det ble derfor også telling av klossene etterpå. Hvilke boks som hadde flest klosser og hvor mange det var av hver kloss telte barna seg også frem til. Gode samtaler og mye god læring kom det ut av litt rot og rydding.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar