torsdag 18. november 2010

Bokstavlyder, bokstaver, rim og ord

I dag har vi snakket om bokstavlyder, ord og rimord. Vi startet med at et barn valgte seg en bokstavlyd. Ofte så insisterer barna på å si bokstaven så da blir det vi voksne som demonstrerer lyden og barna hermer etter oss. I dette tilfelle ble bokstaven K valgt, vi fant et ord sammen med bokstavlyden og deretter forsøkte den voksne, til barnas fornøyelse å tegne en Ku. Siden barna insisterte på at det overhode ikke lignet en ku, kresent publikum, ble vi enige at det var en gris. 

Så fant vi frem boka om Doktor-Frida for å lese litt høyt og  bruke lydene og bokstavene i praksis. Den voksne så på bokstavene, sa lyden til bokstavene og satte ordene sammen. Siden vi var stor gruppe (17 femåringer) i dag med en voksen som hadde samlingen, og en som var litt ut og inn så valgte den voksne å lese noe høyt, fortelle litt og la barna delta mye. Både med innspill til fortellingen og rimord. Det kan være vrient å henge med i stor gruppe for lenge, så vi liker å ha litt samhandling underveis. Og da er det nyttig at den voksne har lest boka og kjenner historien...

I fortellingen om Doktor-Frida kommer det frem at hun skal lage skøyteis. Barna mente at "is rimer på gris"

Det var også et merkelig navn der, Tullik. Og som et av barna påpekte så starta det navnet på TULL... så da sa vi høyt hver bokstavlyd og skrev bokstavene. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails