fredag 3. september 2010

Stor-Liten-Samling med fireåringene med fokus på språk

Den siste tiden har diskusjonen om språkkartlegging i barnehagen igjen blitt aktualisert. Vi som arbeider i Myrertoppen barnehage er til enhver tid opptatt av å legge tilrette for et språkstimulerende miljø. Vi har en lang fortellertradisjon gjennom muntlig historiefortelling eller lesing til nesten ethvert måltid, d.v.s minst to ganger daglig. I tillegg er "tegning til fortelling"  en attraktiv aktivitet på Måne.

Vi har denne høsten startet en serie samlinger hvor språket står i fokus. I første omgang tar vi for oss ulike konkrete begrep. Vi startet første samling for 3-4 åringene med å ta for oss STOR og LITEN og som forlengelse av det, større / mindre og størst / minst. Vi benyttet flere kjente elementer som konkretiserte begrepene; temabøker med store illustrasjoner, stoler, dukker, terninger, barn og voksne. Hvert enkelt barn fikk, i tur og orden, peke, vise eller fortelle hva som var størst og minst. Etterpå spilte vi et lite dukketeater om prinsessen som ville ha nye venner. Men barna var alt for store for henne, så kongen måtte sende bud på en trollmann som kunne trylle dem mindre. Barna måtte hjelpe til med å finne på og si ulike trylleformler. Det var helt umulig å få til, så trollmannen måtte til slutt trylle fram en venn som var akkurat like stor som prinsessen. De ble til og med kjærester - så da ble alt bra til slutt.

Avslutningsvis sang vi to sanger som var relevant til temaet; "Lille Petter edderkopp" og "Elefanten på loftet". Allerede etter denne første samlingen kunne vi se at alle barna forsto stor og liten, men flere syntes det var vanskeligere med større enn og mindre enn. Vi kan videre ha fokus på begrepene stor og liten i alle situasjoner, både ute og inne helt til neste samling. Senere kan vi repetere begrepene og eventuelt øve mer.
" Det var veldig morsomt med sånn "gutteteater", særlig når de ble kjærester og susset" sa gutt 4 år etterpå.
 
Vi fortsetter med disse ukentlige knertesamlinger så her er det bare å følge med !

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails