Maxi er siste år i barnehagen; det er her vi samler
5åringene som skal begynne på skolen høsten etter. Barna har gått i samme gruppe
siden de startet som 1åringer, vi er aldersdelt og bytter lokaler hvert år. Det
har vært noe utskiftning av personal, men én pedagog har fulgt gruppa i alle 5
årene.
Det er for tiden en viktig pågående debatt om skolens
innhold, tilpasning bhg-skole, hvordan det er for en liten kropp å begynne i
1.klasse osv. I henhold til våre erfaringer, synes det viktig at man allerede tidlig i barnas
barnehagekarriere har et bevisst forhold til hva man ønsker at barna skal sitte
igjen med etter endt barnehageløp, og hvordan man tilrettelegger for dette.
På Myrertoppen anses skoleforberedelse ikke som en løsrevet
del, men en helhetlig prosess; noe som griper inn i barnas praktiske liv. Vi
jobber skoleforberedende gjennom hele barnehagekarrieren med utgangspunkt i
gjennomtenkte og relevante forventninger, krav og tilrettelegging som svarer
til barnas modenhet. Vi fokuserer på utvikling og trening av selvstendighet,
kognitive ferdigheter, kommunikasjon, sosiale ferdigheter og samarbeidsevner. I
alt dette tar vi tak i nysgjerrighet og utforskning av språk, antall, rom og
form.
Hva mener vi er avgjørende å kunne eller ha kjennskap til
før man begynner på skolen?
Praktisk og mental selvstendighet henger sammen, og med god
tilrettelegging vil barna utvikle en følelse av kontroll og at de mestrer sin
egen hverdag. Vi har tro på at dette gjør dem bedre rustet og mer kapable til
læring og fornying av kunnskap. Det gir også et godt grunnlag for å kunne ta
reflekterte og relevante valg i hverdagen.
Gjennom å videreføre og videreutvikle de foregående års
erfaring og trening i selvstendighet på ulike områder, gir vi barna en
opplevelse av sammenheng som er meningsdannende og utviklende. At barna kan
mestre sin egen praktiske hverdag, gjør at de som småskolebarn har større
potensial til å ta inn over seg det nye miljøet skolen tilbyr. Vi trener derfor
på praktisk selvstendighet i alle 5 barnehageårene, godt tilrettelagt i henhold til de
ulike modenhetsnivåene, og med tanke på utvikling og progresjon.
Som en Reggio Emilia-tilrettelagt barnehage, tar vi aktivt i bruk
rommet som den 3. pedagog. Dvs at på Maxi har vi i år en fysisk tilrettelegging
som på sikt trener barna i det mer stillesittende arbeidet på skolen. I praksis
betyr det at barna har noe færre muligheter til herje-, løpe- og kroppslig lek,
mens det er tilrettelagt for økt trening og aktivitet sittende rundt bord. Det
at vi har noe mindre areal, gjør også at barna må ta hensyn til hverandre, rom
og materialer på en litt annen måte.
Vi tilbyr også flere materialer som inviterer til roligere
og mer fokusert aktivitet, både fordi slike aktiviteter er mer attraktive for barna
i denne alderen, og som en bevisst tilpasning mot skolens fysiske miljø. Barna
er selvsagt fri til å ta i bruk materialene på sine egne måter, det er viktig
at vi også gir godt rom for kreativitet og nytenkning, prøving og feiling.
Det å kunne be om hjelp når man trenger det, er en svært
viktig del av selvstendighetstreningen med tanke på skolestart. Å kunne vurdere selv når
man har behov for hjelp, for så å oppsøke personal eller andre som kan bistå,
kan være avgjørende for om dagen oppleves positivt eller ei. Når barna er blitt
såpass store, er også de kommunikative evnene bedre utviklet. Dermed utløses
økte krav og forventninger til den enkeltes ansvar for sitt eget ve og vel, det
er viktig at barna er i stand til å ta vare på seg selv gjennom bl.a å kunne
oppsøke voksen støtte ved behov.
Vi har i tillegg et større, gjennomgående fokus på barnas sosiale kompetanseheving i løpet av alle 5 årene de har gått her. Det å være trygg i seg selv, kunne ta initiativ til å bygge relasjoner, ha noe kunnskap om hvordan man kommuniserer på en god måte, og å kunne opptre som en god venn; mener vi er viktig for skolestartende barn.
Vi har valgt bort den tradisjonelle «førskoleklubben» med
organiserte skoletematiske oppgaver en bestemt tid i løpet av uken. Noe av grunnen til
dette, er naturlig nok at barna faktisk er samlet i en form for
«førskoleklubb»; hele hverdagen, tilbud av materialer/aktiviteter og det
fysiske miljøet er tilrettelagt med vekt på det skoleforberedende uten behov
for nærmere organisering.
Vi er også av den formening at en slik form for innlæring
står i sterk kontrast til Reggio Emilia-tilretteleggingen vår for kreativ utfoldelse og lekende
utforskning. I tillegg mener vi at slik systematisk innlæring av skrive- eller
tallsystemer, er det skolen som bør stå for. Her i barnehagen skal vi gi barna
lekende erfaringer, gjerne med bokstaver og tall, men holde oss fra å «leke
skole». I barnehagen tar vi ansvar for å styrke hele barnas utvikling og
potensiale, slik at de ved skoleporten står rustet til å ta imot den mer
systematiserte innlæringen skolen legger opp til.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar