Vi begynte med mindfulness som et verktøy bl.a for å styrke vennskapsfølelsen hos 3-4åringene, og i den forbindelse hadde vi ulike aktiviteter.Samarbeid, delaktighet, inkludering og omsorg har vært ønskede stikkord for alt vi har lagt til rette for.
Barna fikk lage en ny runde med vennskapskort som vi gikk til postkontoret og postet. Det var veldig stas å få brev fra en venn i egen postkasse!
Vi startet på et større veggbilde i fellesskap som vi har jobbet med over lengre tid, ideen ble litt til mens vi holdt på og barna bidro med sine små innspill slik at alle virkelig føler seg som en del av sluttresultatet. Barna laget håndavtrykk i gult og oransje; disse klippet vi ut og skulle henges opp som solstråler. Solen klippet vi enkelt ut i gul papp, og så fikk hvert barn klippe ut bildet av seg selv og lime det i sola. Dette var det første vi gjorde: laget en strålende sol bestående av alle 3-åringene!
Vi fant ut at vi ville ha blomster som solstrålende ga liv til, og til det trengte vi ulike farger. Inspirert av poster på Pinterest satte vi igang med et “vennskapsfargeblandingsposjekt”: To barn jobbet sammen om å blande farge. Det ene barnet fikk én farge å dyppe hånden i, det andre barnet fikk en annen; og så gned de hendene sine sammen slik at en ny farge kom fram. Deretter samarbeidet de om å smøre fargen ut på ett ark. Barna syntes dette var veldig gøy, og aktiviteten inviterte til samarbeid, kommunikasjon og felles skaperglede.
Da vi hadde fått blandet en håndfull farger, fikk barna klippe ut former. Vi trengte stilker, blader og kronblader. Her øvet vi koordinasjon, fokus og fingerferdighet. Dette gjorde barna både sammen og hver for seg.
Vi voksne limte de ulike delene på plass, men barna var delaktige i hvordan det skulle se ut. Vi limte også opp bilder fra arbeidet, for å opprettholde fokuset på den større prosessen det har vært å sette sammen dette bildet. Barna har ofte stått og betraktet bildet, de har stolt vist det fram for foreldre og med egne ord fortalt hvordan de selv har bidratt og hva slags arbeid som ligger bak.
Vi runder av vennskapsprosjektet vårt for iår, men tar mye av det opp igjen ved neste semester etter sommerferien. Erfaringene våre er utelukkende gode, og vi ser, føler og får tilbakemeldinger på små holdningsendringer og økt positivitet hos barna; de har fått vennskap og positivitet innunder huden og mange har tatt det med hjem til foreldre og søsken. Underveis har vi også brukt mye tid når ugreie situasjoner mellom barna har oppstått, slik at de fine ordene barna har lært i samlingsstundene ikke blir tomme fraser. Barna erfarer hvordan de kan benytte seg av disse setningene og ordene for å ordne opp i en konflikt, og de utvikler sin sosiale kompetanse. Det blir spennende å jobbe mere med dette sammen med barna til neste år!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar