mandag 30. januar 2012

Forskende materialbruk

5 barn, 3 – 5 år
Oppgave: Kan vi tegne med plastelina?
Materiale: Plastelina og etterhvert papir.
Redskaper: Saks og hendene.

V: Vi ruller pølser først
25.01.12 006
Ungene får forskjellige farger

Noen legger pølsene sirlig ved siden av hverandre. 25.01.12 005
Andre setter sammen pølsene med en gang. Og kobler de til små klumper

25.01.12 026


















B: Dette er en flyvemaskin

Han jobber videre med flyet og stopper her.
25.01.12 021
Sirkelen kom opp som tema og flyet ble en sirkel.

25.01.12 007
Her starter barnet med en sirkelen og tegner inni med pølsene.

Barnet forteller ingen historie, er bare opptatt av å bruke pølsene hun ruller ut, med en gang.
25.01.12 019
Her er hun fornøyd og ferdig med det hun ville lage.

V: Det ser ut som et smykke.

B: Det er et hjerte.

25.01.12 014
Etter å ha rullet ut mange pølser, setter han de sammen og blir overrasket:

B: Å, se dette er meg og pappa. Hm, jeg er ferdig.

V: Hva gjør dere her?

B: Går tur.

V: Vil du ha litt papir så kan du lage der dere går tur.

B: Ja.

Ungene får grønt og blått papir og en saks.

25.01.12 022
Her er pappa og sønn på tur, det er jo tydelig.

25.01.12 017
B: Her er jeg.

25.01.12 025
B: Og her er jeg og søsteren min.

25.01.12 039
B: Her er vi ute og leker i gresset.

25.01.12 027
B: Dette er en…

25.01.12 034
Da et av barna begynte å klippe i papiret, tok de andre barna spontant å bruke småbitene inn i sine oppgaver.

25.01.12 035
B: Jeg vil ikke tegne jeg vil legge oppå.
25.01.12 036
Her setter han inn papirbitene og det oppstår et helt nytt uttrykk.


I denne oppgaver blir to ting svært tydelig.
Det første er at barna får begynne enkelt og med former som det er lett å lage noe videre på.
Denne gangen starter barna med å rulle ut pølser.
Det andre er å være åpen for at barna trenger flere materialer som er tilgjengelige.
Barna har da muligheten til spontant å kombinere materialene og oppdage hva som skjer. .
Det kan gi en helt ny dimensjon inn til det skapende.
Noen ganger kan det i utgangspunktet ligge fremme mange materialer.
Andre ganger som her får barna ett materiale om gangen.


Som veileder er det viktig at man velger bevisst hva som skal gis der og da.
Dette gir barna en tydelig og trygg ramme som de kan jobbe innenfor.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails