I august og begynnelsen av
september arbeidet vi med selvportretter,
mye i arbeid med lysbrett. Vi opplevde at barna syns dette med å jobbe med
ulike teknikker på selvportrett var gøy. Da et av barna valgte å tegne seg selv
i to ulike varianter; «dette er den glade meg og dette er den triste meg», ble
vi inspirert til å ta følelser med videre inn i arbeidet med selvportretter i
andre halvdel av september samt oktober.
Valget om å jobbe med følelser
handlet også om at vi opplevde barna som lite observante/oppmerksomme på
hverandres ulike måter å uttrykke følelser i leken. Hvordan ser vi egentlig ut
i ansiktet når vi blir litt redde? Kan jeg se på ansiktet til vennen min om han
synes leken er morsom eller ikke? Hvordan ser jeg om noen blir sint, lei seg,
redd eller glad? Som en del av den sosiale kompetansehevingen hos barna, syntes
vi det var viktig å utforske følelsene sint, trist, redd og glad. Å lettere
kunne gjenkjenne de ulike følelsene i hverandres ansiktsuttrykk, gir barna økt
forståelse for hverandre og gode verktøy i konflikthåndtering og kommunikasjon.
I forkant av barnas egen skapende virksomhet, introduserte vi hver
følelse med kunstverk knyttet til følelsen. Her ønsket vi å vise barna bredde i
ulike kunstuttrykk, og valgte både realistisk, abstrakt og ekspressiv kunst. Barna
fikk studere bildene både i smågrupper og hele barnegruppen sammen. Dette ga
barna fine muligheter til undring og utveksling av meninger. Vi har fortløpende
laminert og bundet sammen kunstverkene til kunstbøker/følelsesbøker som
stadig ligger tilgjengelig for barna.
Sint
Trist
Redd
Glad
I samtaler rundt både kunstverkene i forkant og barnas egne arbeider
har vi jobbet med følelsesbevissthet. Vi har snakket om; hvordan barna på ulikt
vis kjenner følelsen i kroppen, på hvilke ulike måter gjøres følelsene med og i kroppene våre,
hvordan ser vi på andre at de har denne følelsen og hva er ulike grunner til at
vi kjenner denne følelsen. I dette samtalearbeidet var det viktig for oss å
løfte frem barnas ulike måter å kjenne, være og synliggjøre disse følelsene.
Videre har vi fotografert barna der de gjenskaper et kroppslig uttrykk
for følelsen i gester og ansiktsuttrykk. Disse fotoportrettene har vi hengt opp
i svart-hvitt-utskrifter på veggen. Barna viser mye interesse og de har hatt stort utbytte av å se og prate om disse bildene.
I formingsarbeidet har det vært
spennende å høre barnas uttalelser om de ulike kunstuttrykkene i relasjon til
følelsene. Vi merket oss at det er noen kunstverk de i større grad har spontan
fascinasjon for med «oj» eller «wow», «rart», «regnete». På denne måten kom de
med umiddelbare bedømminger av bildene i utrop eller gjennom gester. Følelsene
sint, glad og redd virket de sikrere på ved at de kjappere fant frem grimaser
og positurer som signaliserte det å være sint, glad og redd. Tristfølelsen
trengte de litt veiledning på å kjenne etter hvordan uttrykkes/kjennes i
kroppen, spesielt hvordan ansiktet uttrykker tristhet. Så er også sint, glad og
redd mer utadrettet følelser, mens tristhet ikke produserer lyd og gester mot
andre i samme grad. Det er muligens en mer innadrettet følelse.
Sint:
maleri- vannmaling på papir
Trist: maleri- vannmaling på
papir
Redd: tegning- fettstift på sort papp
Glad: tegning-fettstift og uttynnet vannmaling på akvarellpapir
Barna laget også "Sinte Masker" og "Glade klipp-og-lim Collager" på papp.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar