onsdag 25. mars 2015

Selvstendige 2-åringer spiser lunsj

Vi starter med en samlingsstund i garderoben, etterfulgt av håndvask. Bordet gjøres klart med mat og glassmugge med vann.
Så går barna i tur og orden inn og henter det de trenger. Til lunsj trenger de tallerken, kopp og gaffel eller skje.
Så finner barna seg en plass å sitte, og dermed går det meste av seg selv.

Vi ser at barna kan hjelpe hverandre og sende til hverandre. Det er mer stas å få hjelp av en venn enn av en voksen. Det hender det blir litt søl. Da henter barna papir og tørker opp selv. Når barna er ferdige, rydder de opp etter seg. Takk for maten!
Vi har jobbet ekstra mye med denne selvstendighetstreningen i år, og særlig etter at vi var på studietur til Reggio Emilia-instituttet i Stockholm.  Tidligere har vi vært mye mer ivrige på å hjelpe og servere, men 2-åringene har så utrolig stor glede av å klare det selv, og læringskurven har vært bratt. Vi får tilbakemeldinger fra foreldrene om at barna gjør mer selv hjemme også. 

Vi jobber med selvstendighet i andre sammenhenger også, som frokosten. Der har vi gått fra ferdigsmurte brødskiver til at barna smører og ordner frokosten selv. Vi lar også barna ha et rikt utvalg av leker og materialer tilgjengelig, slik at de lett kan finne noe å gjøre. Det har ført til at vi har en meget kompetent lekende gruppe. Til tider er det også mye leker utover gulvet, men de klarer jo å rydde opp etter seg. 

Dessuten har de fått egen nesetørkestasjon. Den blir flittig brukt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails