fredag 8. oktober 2010

Begreper/preposisjoner i praksis del to

Vi var ute på tur i skogen og trengte noe varmt å drikke. En fireåring passerer krakken med koppene og utbryter "SE én TOM og én FULL!"

Gjennom vårt fokus på språk og for tiden begrep/preposisjoner stimuleres både barn og voksnes oppmerksomhet rundt temaet i en rekke hverdagssituasjoner;
Vi er samlet i garderoben for håndvask før måltid. En femåring spør; "hvorfor er det alltid is på Nordpolen?" Barna kommer med ulike forslag, men blir til slutt enige om at det sikkert er så KALDT at isen ikke smelter. -Hvor er Nordpolen? spør den voksne. Barna mener at det er OPPÅ jordkloden. Men hva er det da UNDER jordkloden ? -Sørafrika er den en som foreslår, for der er det VARMT.

Den voksne forteller at det heter Sydpolen og at det er KALDT der også. Samtalen dreier seg videre om det finnes noe levende på polene. Det menes det mye om, men isbjørn og pingviner vet de at det finnes. Pingviner kan være både STORE og SMÅ, mens isbjørner er bare STORE. En av guttene som har vasket hender slenger seg ned på benken og dunker samtidig hodet i hylla over. Alle lurte på hva som skjedde og hvorfor. "Jeg vet det!"sa en femåring - "han sitter på den røde benken og den er  HØYERE enn den blå!". Kanskje han burde bytte plass med en annen foreslo den voksne.

Barna ble fort enige om at et YNGRE barn var mye KORTERE og passet fint MELLOM benken og hylla.

.....og slik går praten i mange situasjoner. Barna integrerer ny kunnskap til sitt eget ordforråd og språkforståelse, de prøver seg frem, spør og korrigerer og blir korrigert av både voksne og andre barn. Oppmerksomheten rettes mot både det de selv uttaler og det andre sier -  dermed stimuleres også lytteferdighetene, konsentrasjon osv. osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails