Det hele startet med at det var blitt vår på utelekeplassen i barnehagen og vi var nødt til å rydde vekk noen plater som hadde ligget under snøen i vinter. Men da vi løftet vekk platene, gjett hva vi fant der...
der fant vi meitemark eller "geitemark" som noen av barna kaller det. Det var stor stas og ble med en gang et samlingspunkt for barnegruppa, hvor alle ville være med å grave, finne og holde meitemarkene. Det var stas å holde de små krypa som kveilet seg rundt i håndflaten på barna. " den er kald", " den er skitten", " den er rosa". " den er lang" var noen av utsagnene og reaksjonene til to åringene. Noen synes det var ekkelt og ville ha på vanter, mens andre fikk ikke nok av å klemme, stryke og pirke litt borti meitemarkene.
Dagen etter fant vi ut at vi måtte snakke litt om forandringen som hadde skjedd ute og at det nå hadde gått fra vinter til vår. Barna og voksne snakket om forskjellige vårtegn vi kunne se ute, og da kom det fra ett av barna..."MEITEMARK!". De hadde jo funnet meitemark dagen før og det måtte jo være et vårtegn for vi finner jo ikke meitemark om vinteren. Så da ble det første vårtegnet vi hadde fokus på. Vi lærte oss masse om meitemark, at det finnes flere typer, at den spiser døde planter og insekter, at den graver seg tunneler under bakken som den bor i, at den puster med hele kroppen og at det er derfor den kommer opp av jorda når det regner for da blir oksygennivået for lavt under jorda når vannet trekker ned i bakken. Det var stor begeistring rundt temaet vår og meitemark!
Etter samlingen hengte vi opp noen av bildene vi hadde sett på i samlingen samt noen bilder fra dagen før med små tekster. Dette hang vi opp for at både barn, personalet, foreldre og andre som er innom barnehagen skulle kunne sa hva vi holde på med for tiden og hva vi har lært. Barna er også veldig opptatt av bildene og vi snakker mye om de! Det er også en fin måte for både barn og voksne og se røde tråder og sammenhenger mellom forskjellige emner innenfor ett tema.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar