På planleggingsdagen fikk vi en innføring og masse spennende informasjon fra en av våre kollegaer som går på Reggio Emilia skole. Vi lærte blandt annet om hvor viktig det er med estetikk og sansing med barn. Et av temaene som da kom opp var hvordan lage inspirerende miljøer for barna.
Vi tenkte at det er viktig og ha et bredt blikk og bli bevist på hvordan det vi har rundt oss påvirker oss.
Så vi satte igang med å legge tilrette for inspirerende aktiviteter med papir hos to-åringene. Hva ville barna gjøre med materialene som ble lagt frem? Tynt papir, tykk papp, silkepapir, små ark, store ark, tusjer, fargeblyanter, sakser, lim, glitter, puffy poms, piperensere og opprevet papir. Vi ville observere og se hva bordet inbøy til og hvilke muligheter som ville oppstå med de materialene som ble tilbudt.
Hva skjer?
Blir ting flyttet på?
Blir alt kastet på gulvet?
Ville barna hente ting og sette seg på bordet ved siden av?
Hva ville de gjøre?
Samarbeid?
Krangling om ting?
Dette var noen av spørsmålene vi stilte oss før barna slapp til.
Barna fikk komme inn uten at en voksen sa noe. Den voksne satt kun og observerte, men svarte på spørsmål fra barna om de lurte på noe.
Barna synes det var spennende med noe nytt. De begynte med en gang og finne ting på bordet som de ville bruke. Barna hentet seg hver sin stol som de satte bort til bordet med tingene. Noen begynte med glitter, andre med sakser. Barna tok det som var ledig, uten krangling og uten å ta fra hverandre. Hvis det var noe de trengte spurte de hverandre og å få låne "etterpå?". Barna holdt på en stund før noen gikk ifra og andre barn kom til.
Da alle var ferdige så det slik ut, alle materialer var blitt brukt av noen og noe var helt borte.
Her er noen av resultatene som ble laget.
Tenk at to-åringene har laget dette helt uten hjelp fra noen voksne! De små kan og er kompetente til så mye mer enn mange tror. Vi voksne skal være gode støttespillere og legge tilrette for gode estetiske opplevelser og situasjoner for barna. Hvis man ikke gir barn muligheten til å vise hva de kan og få nye opplevelser vil ikke barna vokse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar