Illustrasjonsbilde
I situasjonen, en fem år gammel gutt og en fem år gammel:
Barn 2: "Den var ledig, den lå bare der!"
Barna krangler seg i mellom om hvem som egentlig hadde krav på leken, de blir litt furtne og det barnet som ikke har leken i øyeblikket trekker seg noe unna.
Den voksne spør om hva som skjedde. Det ene barnet forklarer sin versjon og så forklarer det andre barnet sin versjon.
Tilsynelatende er det slik at barn 1 lekte med den og da barn 2 tok den så den ledig ut. Det var ingen som hadde tatt noe fra noen andre. Men lell så følte barn 1 det urettferdig for barnet hadde ikke lagt leken vekk, den skulle brukes videre.
Den voksne forklarer at nå er det vanskelig for den voksne å gi et riktig svar, for er det egentlig en fasit på dette?
Den voksne spør barna om hva de synes er lurt å gjøre nå, hvordan kan vi løse dette?
Barna finner løsningen på et lite sekund, de kan jo bytte på. Så blir de enige om en bytteordning og den voksne kan trekke seg helt ut av situasjonen.
Når leken er over spør den voksne barna involvert om hvordan vi kan vise dette med et bilde. De tenker og snakker sammen: "Hva skal vi vise da? At vi krangler, leker eller at begge vil ha den? De blir enige om å vise at de begge vil ha den.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar