15 kuldegrader, en sprukken plastmugge, en vippehuske og frost.
En 5 åring og en 6 åring er godt påkledd og undersøker en plastmugge som har stått full av vann natten over.
6 åringen tar muggen sånn tilfeldig og setter den på hodet på vippehusken.
Voksen peker: Hva er dette for noe?
B: Oij, et ansikt og et øre.
V: Hva med øye?
B: Litt snø, slik.
B: Jeg lager en ny på andre husken.
Han holder muggen og merker av munn og øyne med tuten.
B: Vi vil lage mange etter hverandre. De prøver i snøen, men ser at de blir usynlige.
V: Kanskje vi kan finne noe i snekkerkassa?
Vi tar fem en planke og barna fortsetter.
Nå blir det tegning i snøen som de finner ut at de skal dekke planken med.
Vannmuggen, for å lage ansiktsformen.
Ørene får de med en gang.
En grei fyr.
B: Et dødningehode!
Her viser barna en helt ny måte å bruke redskaper på.
Visste dere at man kan lage et ansikt med utgangspunkt i en vannmugge?
Barna viser at kjente ting kan dukke opp via helt nye innfallsvinkler.
Trener barna på dette vil det styrke deres nysgjerrighet og evne til motta informasjon.
Ser dere nøye etter ligger det litt ull nederst på dødningehodet.
I utgangspunktet skulle dette være munnen og så det ble et skjegg
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar