Vi startet med tomme pappesker.(del to) Hva kan vi lage av disse, spurte en voksen. Sjørøverskip, svaret kom raskt. Og så begynte vi og bygge. Ungene satte sammen eskene og den voksne styrte lim pistolen. Men pappesker har ikke den morsomste fargen og ungene ville ha sortbrun. De testet ut og fant at blander de sort og rødt så fikk de den fargen de ønsket seg. De blandet masse farge og det var et langt stykke arbeid å male hele skipet. Neste dag var det mange barn som ville være inne. Alle ville være med å lage noe til sjørøverskipet og forslagene strømmet på. Skattekiste, penger, skatter, ordentlige penger, mast, sjørøverseil, gallionsfigur//en tiger, kanon, kanonkuler, utkikkstårn, trapper til tårnet. Alle fikk forskjellige oppgaver og skapertrangen var stor. Her øvde de på ulike ting samarbeid på høyeste nivå, konstruksjon, farger, liming, klipping, vente på tur osv. Og her ser dere resultatet.
Tiden er der for å ta hele skipet ut og leke med det i et åpent terreng. Og det var moro, spesielt var det spennende å bruke kanonen.
Skattekisten.
Kanonen ser dere her, kulene raste ut av det lille hullet dere ser.
fredag 29. april 2011
torsdag 28. april 2011
Maur skaper spørsmål
En barneveileder kunne ikke dy seg, hun laget en tredimensjonal maur og satte den ute i gården i barnehagen.
Dette vekket ytterligere interesse for prosjeket.
”Er den levende? Spiser den edderkopper Snakker den til oss”?
Dette vekket ytterligere interesse for prosjeket.
”Er den levende? Spiser den edderkopper Snakker den til oss”?
Maurprosjektet
Maurprosjektet starter med at barna finner maur inne i barnehagen.
Det er tidlig vår og vi drar på tur i skogen og leter etter maur og maurtuer..
Barna fant maurene. Og vi ser hvordan maurene samarbeider, de bærer blandt annet barnåler sammen.

Barna ville lage sin egen hytte på turen og samarbeidet med store tømmerstokker i et bratt og ulendt terreng.
Det er tidlig vår og vi drar på tur i skogen og leter etter maur og maurtuer..
Barna fant maurene. Og vi ser hvordan maurene samarbeider, de bærer blandt annet barnåler sammen.
Barna ville lage sin egen hytte på turen og samarbeidet med store tømmerstokker i et bratt og ulendt terreng.
tirsdag 26. april 2011
Klatretre
Vi har fulgt litt med trærne og hvordan de har endret seg gjennom året, men trær har mye annet å by på enn kun å være til beskuelse. Dette flotte klatretreet har vi rett ved en av våre lokale lekeplasser
fredag 15. april 2011
torsdag 14. april 2011
Spill, tall, finmotorikk og kognitive problemstillinger
Barna erfarer tall, de beregner avstand, vinkler og hvordan de praktisk skal løse logiske problemstillinger. Kroppslig balanse og finmotorikk kombinert med kognetive problemstillinger. Vi bruker digitale verktøy, her bl. a iPad
Påskeaktiviteter
Tallek med påsketema
Fireåringene går på oppdagelsesferd, de skal finne påskeegg og markere for hvor mange de har av hver farge. De går i par, gutt og jente.
Mesta, avdeling Myrertoppen
Det er tid for vårrengjøring av barnehagen, og med kreative løsninger av barna er det unnagjort på et blunk.
Et vanlig syn langs norske veier, veiarbeidere som tar pause.... (beklager til veiarbeidere som måtte føle seg støtt og stigmatisert av den kommentaren...)
Trolldeigkyllinger til utstilling
Toåringene har laget trolldeigkyllinger. Her er de, fiks ferdige og til utstilling:





Trolldeig er et flott materiale for små barn, siden de kan klare alt selv. Det er mykt og godt å jobbe med, og resultatet blir flott uansett hvor øyne og nebb havner.

Samling om bondegård
Da femåringene og ettåringene var hos grisene tok grisene helt av, de løpte rundt og var veldig lekne. Dette fikk ikke fireåringene sett, for da de kom inn til grisene lå de rett ut og sov. Helt utslitt etter å ha showa for den forrige gruppa. Derfor har vi lagt ut en liten filmsnutt med "Grisegøy" etter bildene fra Bogstad gård.
onsdag 13. april 2011
Småbarn kan...
Da den voksne fra Måne kom inn på Sol i dag fant hun en liten kar på 2 år godt i gang med påkledningen, han øvde seg...
...og vips så var han klar. "Jeg er storebror" annonserte han stolt og fikk selvsagt lov til å gå ut å leke selv om Solbarna (2-3år) ikke skulle ut akkurat da. Så han marsjerte stolt ut til Månebarna (4-6år) som var ute og lekte...
...og vips så var han klar. "Jeg er storebror" annonserte han stolt og fikk selvsagt lov til å gå ut å leke selv om Solbarna (2-3år) ikke skulle ut akkurat da. Så han marsjerte stolt ut til Månebarna (4-6år) som var ute og lekte...
Lyd og bilde applikasjon som inspirasjon til egne historier




Mens de voksne på Sol hadde basemøte var noen av oss. Månevoksne sammen med solbarna.I dette tilfelle var det toåringene Siden vi var på Bogstad gård for noen dager siden ble det et naturlig samtaleemne. Både fireåringene (kommer innlegg og link) og femåringen har også vært opptatt av bodegårdsdyra i etterkant. Den voksne tok etter en stund frem iPhonen og applikasjonen sound toutch. Her fant barna frem til de dyra de hadde sett på bondegården, de fikk se bilder av dem og hørt lydene de lager.




Etterhvert fant en av barna ut at det er en menylinje under bildene. Der fant han både afrikanske dyr og andre artige kategorier. Dermed sang vi dyrene i Afrika og fant bilder til sangen. Plutselig trykker et barn på kategorien for kjøretøy og der ser han en båt…




…og båt, det hadde han kjørt. For han hadde vært ute å fisket makrell med bestefar. Deretter fant de siden med instrumenter. Der fant de frem ulike instrumenter, og da kunne de fortelle at han spilte med munnen sin…
Barna var veldig engasjerte, applikasjonen gav inspirasjon til å fortelle fra situasjoner de selv hadde opplevd…
Abonner på:
Innlegg (Atom)