mandag 22. desember 2014
Jul hos 2-åringene
Myrertoppens 20-årsjubileum
Stor takk til pappaen, Morten, som rigget opp lyskastere som skiftet farger og laget en magisk stemning (fra Magic Moments).
Inne hadde vi pyntet med lyslenker som var dekorert på ulike måter:
Og enda mer spektakulært for de største, da også med fakler. Vill jubel kunne høres lang vei!
søndag 21. desember 2014
fredag 12. desember 2014
2-åringene øver på romforståelse
mandag 8. desember 2014
Vi eksperimenterer i barnehagen
onsdag 3. desember 2014
Vi baker pepperkaker!
tirsdag 2. desember 2014
torsdag 20. november 2014
Magiske øyeblikk!
Hvor spennende er det ikke å plutselig oppdage at ballongene henger fast på veggen hvis man gnir de litt i håret? Det var et magisk øyeblikk da barna fant ut dette. Gleden og overaskelsen man kunne se i øynene deres da ballongene ikke falt ned var fantastisk! Små magiske øyeblikk i hverdagen.
torsdag 13. november 2014
Vi har fått oss kiosk
Måne har savnet en kiosk i forbindelse med “restauranten” vår. Vi har sett på enkelte ferdigløsninger, men i stedet for å bruke mange tusenlapper på kjøpe en kiosk, var det en ansatt som satte igang med hammer og sag (dette var et rent “voksenprosjekt”). Prisen ble en sjuende del av det det ville ha kostet å kjøpe en tilsvarende. Og ikke minst kunne vi tilpasse målene slik vi ville ha det. Den skal males etterhvert.
Det tok ikke lang tid før den var i bruk, men enn så lenge er det mer et gatekjøkken en kiosk…
onsdag 5. november 2014
iPad-spilling hos 3-åringene
Under fanene “IKT i barnehagen” og “iPad i BHG” kan man lese om hvordan vi impliserer iPad som et av barnas verktøy – bl.a under mottoet “fra konsument til produsent”. Dette er fruktbart og i våre øyne god pedagogikk som gir barna viktige, morsomme og nyttige erfaringer også til senere bruk. Men når en gruppe 3-åringer på morgenen eller ettermiddagen sitter over iPaden; i slike øyeblikk foregår det vel ingen pedagogisk produsering? Hva er det da vi tenker på; har dette noe med fruktbart, pedagogisk og nyttig å gjøre?

Det det ofte handler om i slike settinger er sosiale koder, uuttalte regler for samhandling i et fellesskap: Turtaking, samarbeid, enighet, meningsutveksling, selvregulering og deling for å nevne noe. Dette er ferdigheter som vanskelig kan læres på annen måte enn å erfare, å være i situasjonen. Samtidig ligger det en læringsprosess i spillappene våre, som er nøye utplukket slik at barna skal kunne få et visst læringsutbytte uansett hva som blir valgt (barna ser ikke film på iPaden bl.a).
Så å sitte slik med en iPad og et utvalg venner rundt seg, blir noe helt annet enn når barnet sitter hjemme og spiller. Vi voksne velger ikke iPaden som avslapningsredskap hverken for oss selv eller barna. For det er ingen “slapp-av” for en 3-åring å trene selvregulering, og få de første erfaringene med enighet og meningsutveksling! Tvert imot krever dette aktiv bruk av barnas kognitive ferdigheter som er i utvikling: De må være oppmerksomme på og lytte til hverandre, kommunisere og ta avgjørelser i fellesskap. Et barn sitter aldri alene og spiller med iPad, den blir tatt fram i et fellesskap, barna veiledes i å bruke den i et fellesskap og de får klare “regler” å forholde seg til (èn ad gangen, hver sin gang, slippe til andre etc).
Dersom vi f.eks har iPad’en framme i en halvtime-3kvarter så er det sjelden de samme barna som sitter og spiller hele tiden. Barna går litt til og fra, og gruppesammensetningen endres kanskje i løpet av spilletiden. iPaden er tross alt ikke sååååå spennende; det finnes mange andre og morsomme ting å gjøre i barnehagen også!
Og dette er også en viktig tanke: At iPad ikke opphøyes eller gjøres til noe som er voldsomt sjeldent, spennende og nesten litt “forbudt”. Slik er det jo strengt tatt ikke lenger, både iPad, nettbrett, smarttelefoner og pc’r er blitt en selvfølgelig del av hverdagen vår. Vi som jobber med 3-åringene har stor tro på å også la det bli en selvfølgelig del av barnas hverdag her i barnehagen. Det er ett av mange ting vi kan holde på med i løpet av en dag.
For vi har selvsagt også andre læringsarenaer der barna får trent sosialisering og fokus, og som virker samlende og bidrar til fellesskapsfølelse. Og disse bruker vi: rollelek, brettspill, ulike hverdagsrutiner, samlingsstunder, høytlesning, egenlesning, ulike bordaktiviteter… Men vi har altså valgt å i tillegg til disse aktivitetene å implisere iPaden. Det er en samlende aktivitet, alle barna liker å holde på med den og den oppfyller mange av deres krav til læring og underholdning. Og ikke minst så har vi bare 1 av den! De må dele, de må vente på tur, de må bli enige om spill/app og de får heller ikke tilgang til den hele dagen, ei heller hver eneste dag.
Med iPaden har vi voksne arrangert en læringsarena som favner alle barna, som løfter fram enkeltbarn og hjelper de som kan ha vansker for å følge annen lek. Det bør legges til at vi voksne har et kritisk og reflektert syn på bruken av iPad og IKT generelt blant våre barn og i vår praksis. Vi er opptatt av å være en barnehage med et mangfoldig tilbud; ikke å være en konseptbarnehage med digitale duppeditter som hovedfokus, eller en nisjebarnehage som opphøyer den ikke-tekonologiske barndommen. Vi vil gi barna den hverdagen de lever i nå.

fredag 31. oktober 2014
Pysjfest (på Måne)
Men for de noen av de voksne dukket det opp en problemstilling… Hva gjør man når man ikke har brukt pysj siden man gikk på barneskolen? Det enkleste ville jo selvsagt være å kjøpe inn en pysj til formålet, men hvorfor ikke bare lage en pysj? Så en av de voksne satte i gang med å klippe ut delene fra noen gamle gardiner og stifte og tape (nål og tråd er for pyser) det sammen til en velfungerende pysj. Blå silkepysjbukse, en bomullspysj-genser med gårdsmotiv og en frekk liten nattlue, en helt unik pysj det bare finnes en av i hele verden. Moteuken neste.
Vi startet festen med disco hvor det gikk i sanger fra MGP junior. Vi slo på projektoren og fant en youtube-video med masse farger og mønster som bølget fram og tilbake.
Bamsegjemsel går ut på at man samler inn alle bamsene til barna og gjemmer disse rundt på avdelingen. Når det er gjort skal alle barna lete etter sin egen bamse. Det ender alltid med at på slutten må alle de voksne gå å lete sammen med barnet fordi vi ikke husker hvor vi har gjemt bamsen. Men alle dukket opp til slutt.
Etter at middagen var ferdig var festen over og vi løp ut i regnet.