torsdag 19. januar 2017
onsdag 18. januar 2017
Vi maler med vann
Barna får ett lite plastglass med bittelitt vann og en pensel. Noen maler på speilet, veggen, laminerte bilder vi har hengende på veggen, sklia og putene mens andre er mest opptatt av penselen i koppen. Dyppe, smake og dyppe igjen. En av barna får brått tak i den lille mugga vi bruker for å etterfylle glassene. Han holder mugga, nærmer seg glasset, fører den lille mugga forsiktig over glasset og heller. Først litt, han blir så begeistret at han heller litt mer. Det ble visst litt for mye. Hva gjør vi nå? Han finner en klut som ligger tilgjengelig og tørker opp. Vi fyller på mugga på ny og fortsetter.
Vi har pensler og kopper til alle barna som er der, så de vrimler rundt med pensler og de små plastglassa. Noen maler sammen, sjekker ut hverandre sine kopper og pensler og finner ut at de kan sprute litt på seg selv og andre. De leker sammen og ler. Maler litt her og skvetter litt der. Glasset snues opp ned, dråpene renner ut på gulv og matter. Ny lek, hvor ble det av kluten? Flere vil tørke opp. Det er bare litt vann per barn om gangen så det blir ikke store vannmengdene som søles men det blir veldig store gleder og fornøyde barn som utforsker. Ett av barna finner seg en ekstra kopp, så helles det bittelitt vann fra en kopp til en annen, så tilbake igjen.
lørdag 14. januar 2017
Kommunikasjon med få ord, ettåringenes fysiske møter
Det oppstår mange fine møter mellom barn og voksne i denne leken. Barna møtes med kroppene sine, bevegelser, ord og rekvisitter. Nå halvveis ut i første barnehageåret ser vi at de i økende grad kommuniserer med hverandre i samhandling over objektene. De finner felles lek, de tøyser og tuller, de gjemmer seg, bytter på, hermer, utforsker, plasserer seg strategisk til for å observere eller søker ro og hvile. Objektene og rommene har betydning for hvordan barna får utfoldet seg.
De yngste barna uttrykker seg gjennom kroppslig kommunikasjon, som er med på å utvikle personligheten deres. Det vil si at barnet under de to første årene uttrykker seg på forskjellig måte som er en helhet av tanker, følelser, sanser, og kroppslig motorikk (Løkken, 2004; Jansen, 2013).
Å forstå barnets følelsesmessige og kroppslige uttrykksmåter, stiller krav til kompetente voksne som kan tolke og lytte til barnas kroppslige uttrykk. Barnet får en opplevelse av seg selv gjennom samspill og relasjoner med andre og utvikles etter kvaliteten på interaksjonene (Øie et al., 2012).
For å få et godt samspill mellom barn og voksne er det avgjørende at en tolker de kroppslige signalene fra de yngste barna. Det er spesielt viktig før barnet har fått ett verbalt språk. Man må blant annet ta hensyn til barnets kroppsspråk og følelsesuttrykk (Løkken, 1996). Ved at personalet i barnehagen er sensitive og responderer overfor barnets uttrykk og søken etter nærhet og oppmerksomhet, kan det være avgjørende for hvordan barnet utvikles over tid (Kunnskapsdepartemenet, 2009;Zachrisson et al.,2010).
Abonner på:
Innlegg (Atom)