Vi lot merke til at noen av 4åringene var veldig selvkritiske til egne tegninger. De kunne prøve for så å kaste forsøket sitt opptil flere ganger. De var også kritiske ovenfor når andre ”hermet” etter dem. Jeg kunne høre uttalelser som: ”det var ikke sånn jeg tegnet det”. Noen gange ville barna gjerne at personalet eller sidemann skulle tegne for dem det de mente de selv ikke fikk til. Denne ferdighetstrenden der det så tydelig lå noen usnakkede normer for hva som er fint mellom barna, syntes å skape et uheldig press i fri tegneaktivitet.
Inspirert av Ruseløkka barnehages prosjekt: Her er jeg-hvem er du, har
vi på Midi så smått begynt å arbeide med selvportrett. I første omgang har vi
i mindre grupper arbeidet med tegning.
I denne tegneaktiviteten var det noen
som kviet seg med å begynne å tegne, de uttrykte usikkerhet knyttet til hvor de
skulle begynne. Personalet svarte med å etterspørre hva de andre barna hadde
begynt med. ”Jeg begynte med å tegne hodet” sa en gutt mens han tegnet opp en sirkel på arket sitt. ”Jeg begynte med øynene” svarte en jente og
pekte på to mandelformede figurer på arket sitt. ”Jeg begynte med håret" forklarte en annen mens hun dro raske drag med blyanten sin først vannrett, så
loddrett.
Videre tok hun hånden sin til panna, og så spørrende på meg: ”Har
jeg pannelugg?”. Jeg svarte og snudde meg tilbake til jenta som kviet seg for å
begynne å tegne: ”Det var mange gode forslag, hvordan vil du begynne?” Jenta
bet i gråblyanten sin litt før hun svarte ”Jeg tror jeg begynner med hodet”.
Hun dro så opp en oval form med blyanten, der den smale delen syntes å ligne et
hakeparti. Videre tok hun fatt på øynene, og hun virket igjen ved godt mot.
Underveis
i tegneprosessen så barna i speil, kjente med fingrene på avstanden mellom hake
og munn og lignende. Det var lite snakk, men mye pust og lyden av blyant mot
papir. Barna syntes å innta tegneaktiviteten med hele kroppen; de satt på huk,
sto på alle fire eller lå langflat støttet opp på albuene mens de tegnet.
Dagen etter hadde vi småsamlinger, der alle som ville kunne
komme frem og fortelle om tegningen sin. En av personalet var referent og
noterte hva barna sa om tegningene sine. Dette spurte vi barna om var greit.
Nesten alle ville frem i halvsirkelen og fortelle.
For noen gikk praten av seg
selv, men de fleste trengte noen hjelpespørsmål. Barna begynte ofte med å
fortelle hvor de startet å tegne, og forklarte videre trinn for trinn hva de
ble opptatt av å tegne. Det var interessant å se hvordan barna både hadde begynt
ulike steder på tegningen sin og hadde ulike detaljer med. I min småsamling hadde
kun en tegnet øyebryn, to hadde farget huden sin, to hadde tegnet ører og en
hadde tegnet buksen sin.
Et barn vil ikke reise seg. Jeg spurte om vi fikk snakke om
tegningen hans. Det fikk vi. Han sa ikke så mye, men nikket ivrig når vi snakket
om tegningen hans; vi snakket blant annet om at det så ut som han hadde brukt
mye kraft i de strekene som er tykke og tydelige, mens noen steder så det ut
til at han hadde vært mer forsiktig med blyantstreken. Noen steder hadde han
valgt å bruke fargeblyant.
Det virket som at alle ønsket å fortelle, de var
ivrig til å reise seg og snakke engasjert om egen tegning. Når de hadde fått
fortelle var ikke alle kroppene like nysgjerrig vendt mot de som snakket. Så
dette å vie andre oppmerksomhet kan noen trenge å venne seg til.
Det viktigste med denne aktiviteten var å løfte frem barnas
ulike og unike strategier, slik at det blir synlig hvordan vi tenker og gjør
ulikt. Og videre ved at personalet etterspør og engasjerer seg i barnas ulike
prosesser, vise de andre barna at disse ulike perspektivene er like verdifulle.
Et annet håp er at barna inspireres av hverandres ulike måter å arbeide med
tegningene sine på. Slik kan de kreative aktivitetene i barnehagen bli en
demokratisk møteplass der ulikhet løftes frem innenfor rammen av et fellesskap.