Vi lager adventskalender til 2-åringene
tirsdag 30. november 2010
mandag 29. november 2010
Vi former og forteller
Så måtte figurene på utstilling etter endt forestilling
fredag 26. november 2010
Gammel lek i ny drakt
Vi er ute å aker, det er kaldt og glatt og ikke spesielt ålreit vær. Men ungene fryder seg og har det gøy, plutselig er det noen som roper ut at de er biler som skal tilbake til verkstedet...
Det var "Alle mine duer" som tok en ny vending. Den voksne ble garasjansvarlig og måtte finne ulike grunner for at Peugeotbilene skulle hjem, det var: viftereim som skulle skiftes, bensin og olje som skulle tilføres, tektylbehandling, vann i radiatoren, spylevæske, rustbehandling, vindusviskere, polering...og der stoppet det for den voksnes begreper rundt hva som foregår på et verksted...
Så laget vi denne fotomontasjen sammen i garderoben etterpå...
Vi tok i bruk applikasjonen Comic Strip på iPhone, kan også brukes på iPad som kan være bedre for barna p.g.a størrelsen. Men, lettere med iPhone for da kan man bruke bildene direkte.
Det var "Alle mine duer" som tok en ny vending. Den voksne ble garasjansvarlig og måtte finne ulike grunner for at Peugeotbilene skulle hjem, det var: viftereim som skulle skiftes, bensin og olje som skulle tilføres, tektylbehandling, vann i radiatoren, spylevæske, rustbehandling, vindusviskere, polering...og der stoppet det for den voksnes begreper rundt hva som foregår på et verksted...
Så laget vi denne fotomontasjen sammen i garderoben etterpå...
Vi tok i bruk applikasjonen Comic Strip på iPhone, kan også brukes på iPad som kan være bedre for barna p.g.a størrelsen. Men, lettere med iPhone for da kan man bruke bildene direkte.
Jernbaneutvikling
Den siste tiden har vi sett en voldsom utvikling når det gjelder jernbanebygging på Måne. Før så var det dårlig samarbeid mellom “arbeiderene” hvor de bygde litt her og litt der og resultatet ble en jernbane med mange blindveier og lite sammenhengende spor.
Men den siste tiden har barna begynt å samarbeide mye mer, nå har de en plan på hvordan banen skal bli og jobber sammen for å få det til. Samarbeidet er på tvers av aldersgruppene ser vi også ofte, både fireåringene og femåringene deltar i byggingen. (Kanskje NSB/Jernbaneverket har noe å lære?)
Nå har de også gått over til å bygge jernbanen ferdig før de begynner å leke med den, før var det noen som bygde mens andre lekte på den halvferdige banen. Banene har også blitt mye mer avanserte med mange sidespor, tunneler og svære broer, ofte er nesten hele byggerommet i bruk.
Vi har også sett eksempler på at to forskjellige leker har smeltet sammen til en, som sist uke da en gjeng bygde jernbane mens en annen gjeng bygde dyrehage. Plutselig fant de ut at kanskje jernbanen kunne være en måte å komme seg til dyrehagen for de som ikke hadde bil, og vips var to forskjellige leker smeltet sammen til en.
Fra to forskjellige leker til en…
Fra dagens jernbaneøkt:
Å nei, katastrofe!!!!!
Men det er bare å brette opp ermene å bygge opp broa igjen. (Men det skulle vise seg å ikke være så lett, da de nesten var ferdige med å bygge den opp så raste den ned igjen. Etter fire-fem forsøk gikk de lei og pakket sammen…)
Dukketeater
Her er SMÅEN.
Han er Toves lille hundevalp og bor i skapet hennes i garderoben. Her om dagen fikk han være med på Knertesamling. Han var litt lei seg. Han hadde nemlig ingen venner. Heldigvis ville alle Knertene være venner med Småen for alle visste at det ikke er så moro å ikke ha noen å leke med. Så ble han jo kjempeglad og da han i tillegg fikk lov til å bli med ut å ake hoppet han nesten i taket ! Han syntes det var supergøy men etterhvert ble han så sliten og våt i pelsen at han måtte inn og hvile og tørke opp. Da var han fornøyd og blid i mange dager. Tove har lovt at han skal få være med flere ganger og leke med alle de nye knertevennene sine.
torsdag 25. november 2010
Barnebok på iPad
iPaden er privateid av pedagogen
I det siste har vi sette en del på en bok av Tor Åge Bringsværd som heter "Tambar er et troll" den er illustrert av Lisa Aisato. I forbindelse med at vi snakket om motsetninger i femårsklubben i dag viste den seg nyttig. De konkrete bildene av motsetninger fra en bok kun om det i kombinasjon med denne historien ble en veldig fin samling med femåringene. Femårsgruppa er delt i to, da vi har sytten av dem på basen. Den andre gruppa gjorde noe tilsvarende, men uten "Tambar er et troll".Fortellingen er en fin historie om familien Dovre som er troll, og for å kunne leve blant menneskene har de måtte lære å tilpasse seg. Så da vi hadde om motsetninger la vi vekt på motsetningene som var mellom menneskene og trolla. Det var en fin kombinasjon til de mer konkrete boksidene som skulle illustrere motsetninger. Vi hadde e-boka på "autoplay". dermed fikk barna høre Tor Åge Bringsværd lese sin egen bok mens sidene automatisk skled over skjermen. Det var en flott stund for alle involverte, alle fikk se og høre og lot seg rive med.
Motsetninger
I dag har vi i femårsklubben sett på motsetninger. Barna fikk være med å skape noen motsetninger og vi lese en historie som inneholdt noen. Så tok vi en bruk en bok som illustrerte disse motsetningene: Stor-liten, gammel-ny, opp-ned, over-under, inn-ut, åpen-lukket, vått-tørt, tom-full, jevn-ujevn, hard-myk. forran-bak, topp-bunn, tung-lett, høy-kort.
Helt til slutt så vi på en bokside hvor alle bildene på motsetninger var spredd utover, så fant vi ut hvilke som hørte sammen.
onsdag 24. november 2010
Skorsteinsfeieren

- Jeg trodde det skulle komme en feiebil, jeg, sier en 3-åring litt skuffet, men så blir han nysgjerrig på disse kostene som feieren har på ryggen. - To koster!!
Hinderløype med 2-åringene
...over bananen, skli på magen ned...
tirsdag 23. november 2010
Byggeglede
Barna elsker å bygge, ekstra stas er det når man kan boltre seg med få barn inne og mange ute. Barna bygger med ulik utgangspunkt, noen ganger er de inspirert av samlinger og temaer vi har hatt om felles andre ganger starter det med et barns ønske og videre utvikles gjennom samarbeid.
Aking for de avanserte
Fireårs gutta har funnet en alternativ akebakke.
Bakken krever en viss innsats i forkant. De klatrer, bruker røtter og trær til å hale seg opp. Men det er åpenbart verdt det da de gliser fra øre til øre når toppen er nådd...
mandag 22. november 2010
Lek og utforsking med keyboard
Vi tok frem keyboardet vårt, og jammen ble det kamp om plassen. Fritt frem, trykk på alt!!!
Vi spilte med piano-, orgel- og gitarlyd. Vi testet også ut demo-låter, og da svingte det skikkelig. Vi fant frem sangpermen og der var det noen sanger med noter, så en voksen kunne spille noen melodier som vi kunne synge til.
fredag 19. november 2010
Brannbil
På skattejakt med 3-åringer.
torsdag 18. november 2010
Bokstavlyder, bokstaver, rim og ord
I dag har vi snakket om bokstavlyder, ord og rimord. Vi startet med at et barn valgte seg en bokstavlyd. Ofte så insisterer barna på å si bokstaven så da blir det vi voksne som demonstrerer lyden og barna hermer etter oss. I dette tilfelle ble bokstaven K valgt, vi fant et ord sammen med bokstavlyden og deretter forsøkte den voksne, til barnas fornøyelse å tegne en Ku. Siden barna insisterte på at det overhode ikke lignet en ku, kresent publikum, ble vi enige at det var en gris.
Så fant vi frem boka om Doktor-Frida for å lese litt høyt og bruke lydene og bokstavene i praksis. Den voksne så på bokstavene, sa lyden til bokstavene og satte ordene sammen. Siden vi var stor gruppe (17 femåringer) i dag med en voksen som hadde samlingen, og en som var litt ut og inn så valgte den voksne å lese noe høyt, fortelle litt og la barna delta mye. Både med innspill til fortellingen og rimord. Det kan være vrient å henge med i stor gruppe for lenge, så vi liker å ha litt samhandling underveis. Og da er det nyttig at den voksne har lest boka og kjenner historien...
I fortellingen om Doktor-Frida kommer det frem at hun skal lage skøyteis. Barna mente at "is rimer på gris".
Det var også et merkelig navn der, Tullik. Og som et av barna påpekte så starta det navnet på TULL... så da sa vi høyt hver bokstavlyd og skrev bokstavene.
Frosketyven
Vi voksne lager endel fortellinger i barnehagen, dette inspirerer barna både til å delta, lage egne fortellinger og tegne med utgangspunkt i fortellingene.
Av og til forsvinner det saker og ting i barnehagen, for å så dukke opp på de underligste steder. I dag var det et par sandaler. De var der, og plutselig var de ikke der lenger. Forelder, ansatte og barn leita. Vi leita i alle rom, langs gulvet, i skohylla, på benkene og i hyllene men borte var de.Vi var til og med på kjøkkenet og titta rundt. Etter en stund dukket de plutselig opp i et annet barn sin hylle. Hvordan var de kommet seg dit?
Plutselig oppdaget noen av barna noen grønne flekker på plassen der sandalene stod. Og er det noen vi vet så er det at FroskeTyven etterlater seg spor der han har vært, han er en luring sånn sett. Han stjeler aldrig noe for lenge av gangen, han låner det en stund for så å legge det et helt annet sted. Så man finner alltid sakene igjen om det er FroskeTyven som har tatt dem. Men av og til, når det er mat eller godteri, da tar han. Men ikke så mye, bare litt så man merker det knapt.
Abonner på:
Innlegg (Atom)