fredag 31. august 2012
Hjelpe sammen, datalek i barnehagen
De eldste av de yngste tok på seg oppdraget med å vise noen av de nye barna på Måne hvordan datamaskinene på Måne virker.
Vaskedag på Måne
Siste fredag i måneden har vi på Måne funnet ut at vi skal ha vaskedag. Da finner vi frem bøtter med vann og et stort antatt kluter og setter i gang med å vaske på avdelingen. Barna må også vaske i sine egne hyller.
Heldigvis er dette noe de synes er veldig gøy, så arbeidet går som en lek bokstavlig talt. Litt vannsøl på klær og gulv må vi bare tåle.
Som belønning for god innsats blir det kino, i dag så vi Ole Brum.
Første Femårsklubb
Femårsklubb i barnehagen MER HER
I går hadde Froskene (Femåringene) sin første Froskeklubb (Femårsklubb). Det er noe de har snakket om og gledet seg til i ukesvis. Froskeklubben er vår måte å forbrede de eldste barna til skolestart på. Vi vil ha samlinger med forskjellig temaer, oppgaver og lekser.
Vi begynte klubben med en liten samling hvor de voksne snakket litt om hva Froskeklubb er, hva vi skal gjøre i klubben og hva de vokse forventer av barna. Vi ble også enige om noen regler for Froskeklubben, disse reglene er:
- Rekke opp hånden
- Sitte stille på plassen
- Høre på de voksne og de andre barna
Etter at samlingen var ferdig delte vi de i to grupper og de fikk utlevert hver sin oppgave de måtte gjøre. Vi hadde også en praktisk oppgave om former. Så fikk de sin første lekse.
Klar til Froskeklubb Opprop
Demonstrasjon av “rekk opp hånden”-regelen Froskepermene
Den første Froskeklubb-oppgaven
torsdag 30. august 2012
Balansekunst
I dag var 3-4 åringne på Månebasen på tur. Vi fant en balanseløype inne i skogen. Barna synes det var veldig artig, så da var det bare for oss voksne å ta noen runder sammen med dem. De stilte seg oppp i kø og vi startet med å gå to og to barn med en voksen. Etter hvert var det mange som ville forsøke på egenhånd.
tirsdag 28. august 2012
Mattelek på data`n
Lek på datamaskina med tall og antall, se mengde.
Finne ut hvor mange, se bildet av en mengde som skal matches med et tall, for mange?
Hvor mange må vi ta bort? For få? Hvor mange må vi legge til?
barna må holde inne venstre knappen på musa mens de trekker figurene rundt på skjermen, samtidig som de teller skal se antall og finne riktig tallsymbol.
Den voksne stiller veiledende spørsmål, barnet gjør selv. "Hvilke tall/dyr er igjen, er det noen du ikke har brukt?"
Barna utfordres, de feiler, de prøver igjen og klarer det. Hele tiden en balanse mellom utfordring og mestring. Så bare mestring, mestring og mestring.
Lyst til å prøve noe annet? Ikke ennå nei, det er fremdeles gøy!
"Å nei, nå er det ni. Da må jeg ta bort en. Det skal jo være åtte. Ops, nå ble det sju, da må jeg legge til en. Jeg vil ikke ha flere kuer, jeg bytter de ut med høner. Hvor mange var det igjen?"
Barnet sitter og bytter ut dyrene bak tallene, det var 10 hester de skal nå byttes ut med kyllinger. Så må man ta bort, finne frem, legge til.
Bygge ute
Å bygge er artig, enten det er ute eller inne. Denne dagen har de samme barna vært involvert i konstruksjonslek både med Kapela inne og ulike materialer ute før vi gikk på tur.
Vi bygger garasje til togvogner og biler
Vi bygger garasjeanlegg med Kapla, hvor mange biler får vi plass til i en garasje? Hvor mange garasjer trenger vi til alle de bildene? Det ble endel fungering rundt både formen, størrelsen og plasseringen av bilene.
fredag 24. august 2012
Ministrand
2-åringene (Ekornene) har tidligere laget en liten strand til å ta og føle på. Nå får hver og en lage sin egen ministrand i et lokk. Syltetøylokk er kjekt og kan brukes til så mangt.
Så henges strandkunsten opp i en kvist i taket.
Dagens varmlunsj, hønsefrikase
Kutt grønnsaker i grove biter og legg de sammen med høna i en kjele. Fyll på med vann til det dekker høna. Kok i tre timer eller til kjøttet løsner fra beina. Ta opp høna fra kjelen og kok krafta videre til halvparten er igjen. Rens av kjøttet og del det i passe store biter.
Smelt smør og tilsett mel. Sil krafta og spe i jevningen. Tilsett kjøttet, gulrot, sellerirot i passe store biter. Kok i ti minutter. Smak til med salt, pepper og en skvett fløte. Tilsett ertene rett før servering.
Smelt smør og tilsett mel. Sil krafta og spe i jevningen. Tilsett kjøttet, gulrot, sellerirot i passe store biter. Kok i ti minutter. Smak til med salt, pepper og en skvett fløte. Tilsett ertene rett før servering.
Kok opp: Når alt skal serveres:
1 Høne 2 Gulrøtter
1 Gulrot 1/2 Sellerirot
1/2 Sellerirot 1/2 Erter
1/2 Purre
1 Løk Litt smør og mel til jevning
Dette er base for kraften, sil ut
grønnsakene før servering
Se hvem som kjører bil
Noen av barna fant en snegle som kjørte bil, det var kilden til en artig lek hvor barna laget veier i sandkassa slik at snegla fikk noe å kjøre på. De bygde også hus så den hadde et std å bo.
Så gikk vi på tur, i skogen fant vi både snegler og blåbær
onsdag 22. august 2012
Dompapen blir kjent med de nye barna
I går fikk Dompapen være med på nye eventyr. Han har fått et hus og bo i og har nå lært navnene til alle de nye barna som har startet på Måne. Barna fikk velge sanger under musikksamling, Hjulene på bussen, En elefant kom masjerende og Dyrene i Afrika.
torsdag 16. august 2012
99 luftballons (nesten iallefall)
I dag var det noen barn som plutselig oppdaget en svær, gul ballong på himmelen like ved barnehagen. Det var en luftballong som fløy opp og ned ved Myrerjordet. Det var jo selvsagt stor stas å følge den.
Litt læring ble det også da vi voksne fortalte hvordan den kunne stige og synke ved hjelp av varm/kald luft.
Og bare for å følge opp tittelen….
tirsdag 14. august 2012
Dompapen er tilbake i Myrertoppen barnehage
Dompapen sitter nå på hylla på Måne, litt mer pjuskete enn da han dro, men er klar til nye eventyr.
mandag 13. august 2012
Krokodille i sandkassa
Vi har hatt besøk av en storebror i barnehagen. Han er en kreativ gutt og inspirerte flere barn til å lage andre figurer. Vi brukte glitterstrø for å fremheve figurene.
fredag 10. august 2012
Terje Mø-kunst
Det hele startet forrige uke, da Terje kom inn til 2-åringene (Ekornene) med kubjella rundt halsen og rautet: "Møøøøøøø". Fra den dagen har vi bare kalt ham Terje Mø.
Vi har et bilde av ei ku, og når vi har sett på det bildet, har vi kalt kua for Terje Mø.
Vi har et bilde av ei ku, og når vi har sett på det bildet, har vi kalt kua for Terje Mø.
Under frokosten i dag hadde vi følgende dialog:
Voksen: Skal vi male litt i dag?
Barn 1: Male kua!
Barn 2: Male Terje Mø!!
Voksen: Ja, vi kan jo male på bildet av Terje Mø. Vi kopierer det og maler på det. Hvilke farger skal vi bruke?
Barn 2: Rødt!....... Grønt!........Svart!
Voksen: Å, kanskje Terje Mø blir borte, da? Eller blir det natta?
Barn 2: Ikke svart
Voksen: Kanskje blått?
Barn 1: Kanskje tullekopp????!!!!
Og dermed satte vi i gang, først en tur til kopimaskinen i samlet flokk, og så frem med malingen:
torsdag 2. august 2012
Vi lager vår egen strand
Det regnet ute, men 2-åringene (Ekornene) ville ta vare på sommerfølelsen. Hva med å lage en strand? Først må vi ha mange rullesteiner.
Plassert foran et maleri med hav, palme og sol, og med en spotlight i taket, så ble det ganske stilig
Abonner på:
Innlegg (Atom)