mandag 28. februar 2011
fredag 25. februar 2011
Ivrige musikanter.
Stjernebarna elsker musikk, så når keyboardet blir tatt fram blir de små svært så ivrige og vil ta en trall eller to.
torsdag 24. februar 2011
Minipaparazzi
Ei lita stjerne fikk leke litt med kameraet sammen med en voksen idag
Utfordringer:
å holde kameraet helt i ro, rett og opp foran seg hele tiden
trykke ned knappen uten å bevege kameraet
oppdage at det kameraet fanger, er det man ser i skjermen (og ikke alt det rundtomkring)
onsdag 23. februar 2011
En papirsnømann blir til
Du trenger:
et stort gråpapirstykke
en gedigen bøtte som mal
flytende lim i mengder
lassevis med papirstrimler fra makuleringsmaskinen
silkepapirstrimler i forskjellige farger
farget papir til øyne, nese og knapper
farget papir til øyne, nese og knapper
stiv kartong til å feste snømannen på
26 stk ivrige barnehender

Skohjelp
mandag 21. februar 2011
Med hus som utgangspunkt tok vi i bruk maling, leire, kartong og papir
Det ble laget en hel mengde hus. Og selvfølgelig kan man også brette andre ting som frosker og trapper og biler og traktorer.
Ungene har malt hus, fokuset har da også vært å bruke en farge inni huset og andre farger utenfor huset. Vi har også vært borti perspektivet i tegningen i bildet.
Leire er et spennende materiale. Her har ungene brukt ulike teknikker. Noen har startet med en klump og gravet ut leira med slynge, et redskap som er mye brukt i arbeidet med leire. Noen har bygget opp huset ved hjelp av plater. Og noen har formet huset ut fra en klump. Leiren er ikke brent men malt med vannfarger, dette gjør at de er ganske skjøre.
En ny måte å vise tegninger på, inspirert av tegneby ble etablert. Vi tegnet, fargela, klipte og festet resultatet på pinner og satte dem på plastelina. Figurene var med å skape liv i omgivelsene rundt leirhusene, barna har også laget underlag for husene sine. Disse tegna figurene er et utrolig artig utgangspunkt for videre aktiviteter og historier...
Leire er et spennende materiale. Her har ungene brukt ulike teknikker. Noen har startet med en klump og gravet ut leira med slynge, et redskap som er mye brukt i arbeidet med leire. Noen har bygget opp huset ved hjelp av plater. Og noen har formet huset ut fra en klump. Leiren er ikke brent men malt med vannfarger, dette gjør at de er ganske skjøre.
En ny måte å vise tegninger på, inspirert av tegneby ble etablert. Vi tegnet, fargela, klipte og festet resultatet på pinner og satte dem på plastelina. Figurene var med å skape liv i omgivelsene rundt leirhusene, barna har også laget underlag for husene sine. Disse tegna figurene er et utrolig artig utgangspunkt for videre aktiviteter og historier...
Fra kostyme til postkasse
Kostymet til Robotmannen endret funksjon da teaterleken var over. Da ble den til en postmasse for menneskelig post...
Konstruksjon med papir, del fire
Som tidligere nevnt brukes papir til mer enn todimensjonale tegninger her i barnehagen, her har barna laget truser...
Teaterlek
Fireåringene på Månebasen har senhøstes og fram mot jul vært opptatt av å "spille teater". Vi hadde brukt ukentlige samlinger til å spille litt dukketeater med vennskap som tema. Interessen for å spille teater selv tok seg opp etter at vi hadde sett "Karius og Baktus" på Eventyrstua barnehage. Teater skulle spilles i garderoben. Stoler ble satt fram til publikum, lyset ble slukket og en mer eller mindre usammenhengende historie ispedd litt sang og morsomme fakter ble spilt.
Det var spesielt guttene som var opptatt av skuespill. Jentene skulle være publikum. På grunnlag av guttenes interesse fant vi ut at vi måtte lage skikkelig "Gutteteater" med dem. Men jentene måtte også komme på banen og siden vi hadde ligget litt på latsiden med sang og musikk ble det et naturlig å spørre jentene om de hadde lyst til å synge i kor. Interessen var stor og slik startet "Jentekoret". Flotte hatter ble også laget.
Gutteteateret: Tankene bak ideen var mange. Vi ønsket å ta vare på barnas interesser og initiativ, styrke enkeltbarns selvbilde, trene konsentrasjon og språk, bidra til økt samarbeid mellom barna og sist men ikke minst stimulere fantasi og skaperglede. Det var også viktig for både barn og voksne at det hele skulle være lek og moro uten prestasjonspress. Vi startet med å snakke litt om hvilken rollefigur hver enkelt ville være. Forslagene var mange, men til slutt bestemte hver enkelt hva de ville være. Vi fikk fram en prinser, en robot, en batman, en akvariemann, tre drager og tre brannmenn. Selve historien skulle vi lage sammen på bakgrunn av rollene som ble valgt. Akvariemannen og hans akvarie fikk sin spede begynnelse da vi holdt på med plastelina og dukketeater i en annen sammenheng.
Tidlig i prosessen fant vi ut at dette nok måtte munne ut i en egen forestilling med ordentlig publikum. Da måtte vi også ha både kulisser, rekvisitter og kostymer. Det ene lot seg inspirere av det andre. Historien ble til underveis og preget maling av kulissene og vice versa.
Det legges opp til litt ulike kulisser, så under presentasjonen ble det foretatt et sceneskifte til alles fornøyelse. Det er jo klart at teaterleken må ha kulisser som samsvarer med historien gutta har laget...
Det var spesielt guttene som var opptatt av skuespill. Jentene skulle være publikum. På grunnlag av guttenes interesse fant vi ut at vi måtte lage skikkelig "Gutteteater" med dem. Men jentene måtte også komme på banen og siden vi hadde ligget litt på latsiden med sang og musikk ble det et naturlig å spørre jentene om de hadde lyst til å synge i kor. Interessen var stor og slik startet "Jentekoret". Flotte hatter ble også laget.
Gutteteateret: Tankene bak ideen var mange. Vi ønsket å ta vare på barnas interesser og initiativ, styrke enkeltbarns selvbilde, trene konsentrasjon og språk, bidra til økt samarbeid mellom barna og sist men ikke minst stimulere fantasi og skaperglede. Det var også viktig for både barn og voksne at det hele skulle være lek og moro uten prestasjonspress. Vi startet med å snakke litt om hvilken rollefigur hver enkelt ville være. Forslagene var mange, men til slutt bestemte hver enkelt hva de ville være. Vi fikk fram en prinser, en robot, en batman, en akvariemann, tre drager og tre brannmenn. Selve historien skulle vi lage sammen på bakgrunn av rollene som ble valgt. Akvariemannen og hans akvarie fikk sin spede begynnelse da vi holdt på med plastelina og dukketeater i en annen sammenheng.
Tidlig i prosessen fant vi ut at dette nok måtte munne ut i en egen forestilling med ordentlig publikum. Da måtte vi også ha både kulisser, rekvisitter og kostymer. Det ene lot seg inspirere av det andre. Historien ble til underveis og preget maling av kulissene og vice versa.
Barna malte på papir, strimlet det i makuleringsmaskina og vips så hadde dragene flammer...
Jentekoret
lørdag 19. februar 2011
fredag 18. februar 2011
Superhelter
Neida, det er ikke karneval ennå! Superhelter har vært svært populært nå på nyåret. Og det er mye man kan få til med et par pledd som kapper. De siste to ukene har to 3-åringer hatt med superheltkostymer i barnehagen . Det kunne bydd på krangling og problemer, men eierne er svært generøse og passer på at flere får låne. "Nå må du gi tilbake, for nå skal Per låne den!". Det har vært mye rollelek, spesielt blant guttene, men jentene har også vært med. Og det er høyt action-nivå. Da er det godt å få utfolde seg på Tumlerommet.



Fiolin og norske folketoner
2- og 3-åringene har lært mange nye folketoner de siste ukene, og de kan nesten ikke få nok. De har lært sangene fortere enn mange av de voksne! Men en av de voksne lærte seg melodiene på fiolin, og her ser dere barnas første møte med instrumentet: Hva er det inni denne kofferten? - En katt?, Et piano?

Buen må strammes, for når den ligger i kofferten, så hviler den. Det er en, to, tre, fire strenger.
Barna lo høyt da fiolinisten sjekket om tonene var riktig, de het Ekornet, Apen, Duen og Grodan (frosk) Først spilte hun en svensk melodi som heter "Pärongrisen".
Etterpå spilte hun en av folketonene, "Reven og rotta og grisen", som barna kan og spurte om de kjente den igjen, og det gjorde de. Så spilte hun igjen mens vi alle sang. Etterpå braket applausen løs. Så gjorde vi det samme med "Ro, ro håskjær" og "Samtilalia", og applausen runget hver gang.




Hva er følelser, del to
På fredager har vi tid til å ha smågrupper og i dag benyttet vi muligheten og en voksen hadde med seg tre barn på stillerommet. Der hadde vi en fin samtale om følelser. Hva er det? Barna syntes nok dette var ett litt vanskelig ord. Men de forklarte " at det er noe du kjenner". "For eksempel at det klør". Etter hvert kom vi inn på at man kan føle ting inni seg også, ikke bare utenpå huden. "Ja, man kan være sjenert, sa en gutt på 5 år". " Da er man litt redd, og så blir man stille".
Så vi gikk over til følelsen, REDD, som ble forklart av barna. "Da rister man med tennene". " ...og skjelver som når man er kald". Hvordan kan man se at noen er redd? Gutten viser ved å ta hendene rundt seg selv og sperrer opp øynene. Etter litt prat rundt dette gikk vi videre til SINT. Barna visete med ansiktsuttrykk. De forklarte at man får smale øyne og stramme lepper, og rynker på øyenbrynene. Vi snakket om hvorfor man blir sint, ulike eksempler. En gutt forteller at han blir sint på steinen hvis han faller på den og får vondt. Da får han lyst til å knuse steinen. En annen forteller at hvis han blir sint på mamma får han lyst til å slå henne på rumpa.
Deretter snakket vi om det å være LEI SEG. Barna viser med triste øyne og store lepper som peker litt nedover. De forteller at de synes det er lett å se at andre barn er lei seg, men ikke når voksne er lei seg. Dette er noe for oss voksne å tenke på.
Vi avsluttet med GLAD. " Da smiler man". Barna viser med store smil. Hvordan kan man se på øynene til noen at de er glade da? " Da blir øynene bøyd og smale."
Så vi gikk over til følelsen, REDD, som ble forklart av barna. "Da rister man med tennene". " ...og skjelver som når man er kald". Hvordan kan man se at noen er redd? Gutten viser ved å ta hendene rundt seg selv og sperrer opp øynene. Etter litt prat rundt dette gikk vi videre til SINT. Barna visete med ansiktsuttrykk. De forklarte at man får smale øyne og stramme lepper, og rynker på øyenbrynene. Vi snakket om hvorfor man blir sint, ulike eksempler. En gutt forteller at han blir sint på steinen hvis han faller på den og får vondt. Da får han lyst til å knuse steinen. En annen forteller at hvis han blir sint på mamma får han lyst til å slå henne på rumpa.
Deretter snakket vi om det å være LEI SEG. Barna viser med triste øyne og store lepper som peker litt nedover. De forteller at de synes det er lett å se at andre barn er lei seg, men ikke når voksne er lei seg. Dette er noe for oss voksne å tenke på.
Vi avsluttet med GLAD. " Da smiler man". Barna viser med store smil. Hvordan kan man se på øynene til noen at de er glade da? " Da blir øynene bøyd og smale."
Lek med akebrett
Her har barna hengt opp akebretta systematisert etter farge
Her skulle de slå på akebrettene og om noen falt ned så måtte de begynne på nytt...
Så tok leken en ny vending...
torsdag 17. februar 2011
Stjernenes familiehus
På Stjerne har vi et løselig tema for tiden
om "meg og familien min".
Barna har hatt med seg familiebilder
som vi har limt opp på fargerike "hus".
Disse har vi hengt på rekke og rad
på vinduene våre slik at vi alle kan bli litt kjent med
Stjernenes familier.
Veldig koselig pynt å ha framme,
og opphav til mange fine samtaler
både med barn-voksen og med barn-barn.
Ikke minst oppleves det trygt og godt for Stjernene
og ha den nærmeste familie "rett i nærheten".
og opphav til mange fine samtaler
både med barn-voksen og med barn-barn.
Ikke minst oppleves det trygt og godt for Stjernene
og ha den nærmeste familie "rett i nærheten".
Oppsummering av prosjekt "Skinnvotten"

Det hele startet med at 3-åringene hadde eventyret om Skinnvotten før jul. Dette er et ukrainsk folkeeventyr, gjenfortalt av Alf Prøysen. Handlingen i eventyret kan leses HER.
2-åringene i Myrertoppen holdt på med eventyret i hele januar. Vi hadde miniteater i samlingen hver dag. Rekvisittene hjelper barna til å forstå innholdet i eventyret og er en glimrende måte å stimulere små barn språklig. Ved at vi gjentar eventyret hver dag, får de ord og begreper godt innarbeidet.
En dag laget vi et stort VEGGMALERI. Vi visste ikke at dette skulle bli en eventyrskog til å begynne med, men etter hvert begynte idéene å ta form. Og RESULTATET ble bra.
I den siste linken står det også hvilke sanger vi brukte. Vi sang underveis i eventyret. En skulle tro at det ville være distraherende for eventyret, men det er ikke vårt inntrykk. Barna elsket å synge om hvert dyr når de kom tuslende gjennom skogen. Det var ikke snakk om å prøve å hoppe over sangene.
Vi lot også barna DRAMATISERE eventyret.
Og det dukket noe uventet opp en MÅNE i eventyrskogen.
Dette har vært et givende prosjekt med kulturformidling, språktrening, sangglede, dramatisering, kunst, inkludering, samarbeid og mye glede :-)
tirsdag 15. februar 2011
Mens vi venter på mat, teater av papirfigurer
I dag var lunsjen litt forsinket, barna satt klare ved bordene. På "Byggerommet" satt barna klare, på bordene sto det kun grønnsaker og dressing. Den voksne lurte litt på om vi skulle synge eller starte å spise med kun grønnsakene men så kom hun på figurene vi lagde i går. Dermed var figurteateret i gang...
Så kom maten på bordet; deilig kyllinggryte med vannkastanjer, chili, rødløk, brokkoli m.m og ved siden av var det dressing og tomat/agurksalat
Så kom maten på bordet; deilig kyllinggryte med vannkastanjer, chili, rødløk, brokkoli m.m og ved siden av var det dressing og tomat/agurksalat
2-åringene lager masker



2-åringer i dukkekroken

Dagens innsats

Abonner på:
Innlegg (Atom)