Lek i barnehagen


Barnas egen lek blir i mindre grad dokumentert på bloggen Myrertoppen barnehage. Mer om bloggen Myrertoppen barnehage. 

Når vi voksne er aktive i leken så gjør dokumentasjonsfokuset noe med vår tilstedeværelse, mer om det i innlegget "Den lange leken, de eldste barna". 

Vi kan få til gode samtaler om leken og reflektere om den, men det er ikke gitt at vi alltid ønsker å dokumentere fra dette. På denne bloggen dokumenterer vi deler av vår pedaogiske praksis men ser behovet for å løfte frem barnas lek. 

Kunnskapsdepartementet om lek: 

"Lek har en framtredende plass i barns liv og er derfor et viktig element når utvalget skal utrede et systematisk pedagogisk tilbud. Leken er en av barns viktigste uttrykksformer, og i lekende samspill med andre får barn mulighet til å uttrykke og kjenne at egen opplevelsesverden gjelder." (Regjerningen.no), 

Kunnskapsdepartementet om lek 

"Barn som leker, viser evne til å slappe av, la seg rive med og ha det morsomt alene eller sammen med andre. Lek er en kilde til humor og glede, og gjennom ulike former for lek får barna mulighet til å uttrykke seg og kjenne at egen opplevelsesverden gjelder. Konstruktiv, sosial utvikling skjer i relasjoner hvor målet er likeverdighet mellom deltagerne slik tilfellet er i lek."

Utdanningsdirektoratet om lek


Eksempler fra Myrertoppen:

Sim city i praksis
Bare lek
Den lange og mangfoldige leken
Lek med naturmaterialer
Lek i sandkassa
Gammel lek i ny drakt
Lek i skogen
Lek... 
Isbutikk
Byggmester på to år
Melkekasser, inspirerer til forskjellig lek
Bilbane med lang tunnel
Pappeskebuss
Lek inspirert fra eventyr
Vannstasjon og lek
Felles referanser og inspirasjon i fri flyt
Lek med skatter/skrot
Med Kardemommeby som inspirasjon
Bygge, sortere, organisere
Toåringene i dukkekroken

Andre: 


Wikipedia om lek
FamLab om lek
Farlig lek gir robuste barn, Dagsavisen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails