torsdag 19. mai 2011

Barna lager animasjon på iPad, del to

I dag har vi fortsatt (del en) med animasjon og iPad applikasjonen animation creator hd i femårsklubben. De som sist prøvde seg på å lage animasjon med leker, datamaskin og fotoapparat var i dag med på iPadgruppa. Denne gruppen ble forøvrig delt i to, da vi erfarte i forrige uke at det blir litt vel lang ventetid når vi er halv gruppe. Det ante oss selvsagt forrige uke, men av og til er ikke rammefaktorene tilstede for å utføre aktivitetene med optimale praktiske forutsetninger. Men i dag var det en voksen med fire barn sammen om en iPad. Og tre barn var på atelié/verkstedet og arbeidet videre med maur. Resten av femårsgruppa var med en voksen og lagde denne animasjonen (det kommer link til blogginnlegg etterhvert).

Barnas animasjon
Innenfor verkstedet ligger det et rom med b.la en sofa. iPad gruppa gikk dit slik at vi kunne ha et tett samarbeid med de som holdt på med maur i verkstedet så det skulle bli bra flyt gruppene i mellom. Gruppa var blitt enige om en historie så skulle de samarbeide om å vise den med en animasjon. Forellingen er om noen sultne maur som er på tur, de finner frukt og bær som de spiser. Ikke ulikt forrige ukes tematikk, men alle barna på Måne er veldig opptatt av maur og deres levesett om dagen da det er noe som møter oss både i barnehagen, på turer derfor har det blitt naturlig å trekke inn i små deler av hverdagen og de delene settes i sammenheng i et større prosjekt som vil oppsummeres her på bloggen når vi ser at interessen går over i noe annet og vi alle føler det er på tide med endring av fokus.

Vi holder det helt enkelt, den voksne er heller ikke så dreven i denne applikasjonen ennå. Vi lærer sammen, men det er selvfølgelig nødvendig at den voksne har utforsket og blitt kjent applikasjonen på forhånd.

Utførelsen: I denne omgangen tegnet barna i den første gruppa hver sin maur. Den siden ble kopiert opp i fler kopier som blir liggende etterhverandre. De tegnet og fargela. De ble kjent med verktøymenyen hvor de b.l.a kunne velge mellom malekost, blyant, penn og malingsspann som brukes til å fargelegge hele områder. For å benytte seg av malingsspannet må strekene møte hverandre, figurene må være "tette". Hvis ikke dekker fargen hele siden. Dette erfarte barna og ble kjapt kjent med angrefunksjonen og var veldig bevisste når de tegnet. De benyttet fargemenyen for å skifte mellom fargene og de ble kjent med ikonet for å skifte side når de skulle jobbe videre i animasjonen. Den voksne hjalp dem med å zoome inn når de skulle tegne litt mindre slik at det ble lettere å få små detaljer. Neste gruppe tegnet fruktene maurene spiste, og de fant elegant ut hvordan de skulle tegne at en frukt ble spist opp. Etterhvert kan vi avansere litt slik at det er mer bevegelse på alle elementene i animasjonen.Film fra prosessen:



Film fra prosessen

4 kommentarer:

  1. Fint innlegg - skal teste ut app så snart iPad er i hus.

    SvarSlett
  2. Takk for det Henrik, har du noen tips til gode applikasjoner så er vi takknemlig for innspill.

    SvarSlett
  3. Gøy å se ungene være kreative og i utfoldelse. Ser ut som de bare _gjør_. De slipper å tenke på at dette er IKT:) Herlig å se..

    SvarSlett
  4. Hehe, ja de driver med digital lek og kreativ produksjon. En del av den digitale danningen. Vi leker og tester ut det vi får tak i av utstyr, enten det er digitalt eller analogt. Naturmaterialer eller teknologi:)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails